Kan te veel motivatie nadelige gevolgen hebben?

Als je ergens heel gemotiveerd voor bent, is dat natuurlijk goed. Maar kan de motivatie zo enorm zijn dat het je leven op een negatieve manier kan beïnvloeden? Oftewel, wanneer spreek je van te veel motivatie?

een jaar geleden
in: Overig
1K

Antwoorden (2)

Ja, te veel aan motivatie kan negatief uitpakken als het in je ogen te behalen doel voor jou een verplichting wordt. Een vooraf gesteld doel behalen is namelijk niet altijd mogelijk. Het niet behalen van het doel kan dan leiden tot het gevoel van falen. Dat is niet goed voor het gevoel van eigen waarde.
Te veel aan motivatie kan leiden tot een obsessie.
een jaar geleden
Een (te)veel aan motivatie kan er ook voor zorgen dat andere 'moe' van je worden. Als je van hen hetzelfde gaat verwachten of continue praat over dat gene waar je gemotiveerd over bent. Het kan mensen afstoten. Denk bijvoorbeeld ook eens aan mensen die een motivatie hebben om af te vallen wat omslaat in van een gezonde motivatie naar anorexia. Zoals ze zeggen: Alles waar "Te" voor staat is niet goed maar alleen TEvreden.
een jaar geleden