Zijn er diersoorten die ook eeuwig trouw blijven aan hun partner?

De meeste mensen vinden het normaal als met één partner een (seksuele) relatie hebt. Zijn er binnen het dierenrijk ook zulke voorbeelden. Zo ja, welke dieren, zijn die verwant met mensen? Of bestaat trouw niet in deze vorm bij dieren en neuken ze iedereen die ze tegenkomen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.2K

Antwoorden (7)

Om hierop te antwoorden zou je alle diersoorten moeten observeren. Er zijn diersoorten die naar monogamie neigen zoals de mens en sommige soorten duiven. De bewering dat een mens eeuwig trouw is aan zijn partner wordt echter door de praktijk weersproken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zwanen.

en er zijn er vast veel meer, maar die schieten me even niet te binnen.
Oh ja Walvissen geloof ik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet het niet van elk dier, maar wel: eenden, zwanen, pinquins en zeepaardjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja zeepaardjes ook, overigens de enige diersoort waarvan de mannetjes de kleintjes baren, dat noem ik nog eens geëmancipeerd.
Ik weet het in ieder geval van Kauwtjes en albatrossen.

Wat betreft ooievaars weet ik dat ze ook jaren bij elkaar blijven. Dit heeft echter niets met trouw te maken, maar met de sterke binding die ooievaars met hun nestplaats hebben, dus als er een van de twee niet terugkomt op het nest, zoeken ze gewoon een nieuwe partner. Zo simpel is dat.
Dit laatste stukje heb ik uit het ooievaarlogboek op de website: http://www.beleefdelente.nl
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Papegaaien en soorten kraaiachtigen zoals de raaf en de kraai en ik dacht ook de oerang oetang.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit mijn hoofd: 'Pinguins'. Die gaan ieder voorjaar weer op zoek naar hun eigen partner. Tussen al die andere zwartwitte types vinden ze hun partner weer terug, wat wel een wonder genoemd mag worden! Overigens lijken ze ook echt verdriet te hebben, wanneer hun partner overlijdt!
Antoni
15 jaar geleden
er zijn echt heeel veel monogaame dieren.
ik zou hetmoeilijker vinden als ik moest opnoemen welke dat niet zijn. sommige zijn nog monogaamer dan de mens.

grtz