is een tomaat een fruit of een groente ?

de mensen zeggen dat de vruchten met een pit een groente zijn maar wij gebruiken toch tomaten als groente !?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Antwoorden (4)

De tomaat is een populaire vrucht, afkomstig van de tomatenplant (Solanum lycopersicum, syn. Lycopersicon esculentum). De vrucht is culinair gezien een groente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tomaat is fruit volgens de richtlijnen van de EU,er word namelijk op grote schaal jam van gemaakt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tomatenjam, ook wel ketchup genoemd...
Volgens Wikipedia:
n 1893 besliste het Amerikaanse Hooggerechtshof in het proces Nix vs Hedden dat de vrucht van de tomaat wettelijk als groente (en niet als fruit) moet worden beschouwd. Het proces was aangespannen in verband
met de verschillende belastingtarieven die golden voor groente en fruit.

En volgens een "doctorandus" op de Belgische site: Ik heb een vraag:
Wat we als fruit beschouwen zijn hoofdzakelijk vruchten (druiven, appelsienen, ...) of schijnvruchten (ananas, aardbei, ..) terwijl groenten zeer veel uiteenlopende plantendelen omvatten zoals vruchten (courgette,
paprika, tomaat, ...), stengels (asperges, ...), wortels (wortelen, ...), bladeren (spinazie, witloof, ...), bloemen (bloemkool, ...). De verwarring 'is een tomaat groente of fruit' berust vooral op het feit dat we van de tomaat de opvallende vruchten eten.

De opdeling die we maken in groenten en fruit is dus niet gebaseerd op het plantendeel dat we eten (vb. vruchten of bladeren) maar berust eerder op de manier van bereiding en consumptie: Wat hoofdzakelijk in de pot wordt klaargemaakt beschouwt men als groenten, wat men meestal 'uit de hand' eet als fruit. Tomaten worden hoofdzakelijk in de pot klaargemaakt en bijgevolg door de meesten in de categorie groenten opgedeeld. De opdeling in groenten en fruit is zuiver kunstmatig en vooral praktisch en er bestaat dus ook geen wetenschappelijke definitie van.

Culturele factoren spelen eveneens een belangrijke rol in wat men in welke categorie plaatst. In Frankrijk worden aardappelen meestal als groente beschouwd terwijl deze in Vlaanderen en Nederlands als hoofdvoedsel beschouwd worden. In sommige Aziatische landen maakt men bepaalde vruchten in jonge onrijpe toestand klaar als groente. Dezelfde vruchten worden in rijpe toestand gegeten als fruit en krijgen dan ook vaak een andere naam. Of wat denk je hiervan: Appels worden meestal als fruit gegeten maar soms vind je ze ook als appelmoes bij het eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt : plantkundig, tuinbouwkundig of volgens gebruik in de keuken.
Volgens de tuinbouw worden groenten geproduceerd door een kruidachtige plant en fruit door een houtachtige plant. Tuinbouwkundig gezien is de tomaat een groente omdat ze op een kruidachtige plant groeit, is de meloen een groente om dezelfde reden, en is een kers een vrucht omdat die op een houtachtige plant groeit. De aardbei vormt een uitzondering op deze regel: hoewel die strikt tuinbouwkundig gezien tot de groente behoort, is het een kruidachtige plant.
In de plantkunde kan fruit alleen een vrucht of een schijnvrucht zijn, terwijl een groente een vrucht (tomaat, komkommer), een bloem (bloemkool, broccoli), een blad (sla), een stengel (asperge), een knol (knolselderij) of een schijnvrucht (aardbei) enz. kan zijn. Fruit is altijd een vrucht of een schijnvrucht die is geproduceerd door een plant.
Tenslotte is er nog de indeling volgens de keuken: alles wat gegeten wordt als voorgerecht of hoofdschotel is groente, alles wat gegeten wordt als dessert is fruit. Dus tomaten zijn groenten; aardbeien zijn dit fruit; maar meloen kan zowel een voorgerecht als een nagerecht zijn.

Conclusie: Tuinbouwkundig gezien is tomaat een groente. Plantkundig gezien is tomaat een vrucht. Volgens keukengebruik is tomaat een groente.
Amadea