Hoe kan het dat de gasvlam van de kookplaat oranje brandt?

Sinds kort een luchtbevochtiger in gebruik. Bij een hoge luchtvochtigheid 49% brand gasvlam oranje. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Overig
1.7K
TurfGraver
2 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/149429/luchtbevochtiger-gasvlam-kleur-veranderd/

Antwoorden (1)

Blijkbaar is gewoon de mate van vocht in de lucht van invloed. In een slecht geventileerde kleine ruimte met een open verbrandingstoestel kan de luchtvochtigheid flink oplopen. Bij verbranding van gas ontstaat immers ook waterdamp. De ruimte wordt vochtiger maar er is ook minder zuurstof. Dat bij koolmonoxide de vlam gaat verkleuren wordt dus niet op de eerste plaats veroorzaakt door de koolmonoxide, maar door de hoge luchtvochtigheid.'
fremar