Vanaf welke leeftijd hebben kinderen echt kleurbesef?

Wanneer kan/moet een kind weten dat blauw blauw is etc? Is dat met ca 4 jaar? Of is dat juist te vroeg/laat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (3)

Volgens mij weten ze dat met 3 jaar alwel. Tenminste..die 2 van mij wel. Maar die zaten wel al op de creche en daar "leren" ze ook he
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ongeveer een jaar of 3.
meestal als ze naar de peuterschool gaan leren ze dat al een beetje.
je kan thuis ook wat spelletjes doen om te oefenen.
bv wat verschillende kleuren balletjes of blokjes en dan elke keer de kleur erbij vertellen.
13 jaar geleden
De eerste baby en peuterspelletjes gaan vaak over kleuren. Ik heb daar nooit zo bij stilgestaan.
Maar toen mijn kleindochter 2 jaar was kende ze echt wel alle primaire kleuren.
Het schijnt dat normaal gesproken vanaf het 3e jaar een kind die kleuren redelijk goed kan onderscheiden.
Met 4 jaar "horen" ze het wel te weten.

Het is ook een kwestie van hoe vaak en hoe veel
daar mee geoefend wordt, spelenderwijs.

Maar mijn kleindochter is nu bijna 4 en kent ook alle getallen tot 15 al. Tja, genen van haar grootmoeder... ha ha.