Is Esther Ouwehand familie van de oprichter(s) van Ouwehands dierenpark?

Ik heb het over Esther Ouwehand die lijsttrekker is van de PVDD

3 jaar geleden
in: Overig
17.4K
SentWierda
3 jaar geleden
Waarom deze vraag? Waarom niet gevraagd of ze familie is van het bekende Katwijkse visverwerkingsbedrijf Ouwehand. Dat ligt meer voor de hand, want ook zij is geboren in Katwijk., Maar nee, ze is geen familie van de visverwerkers. Ouwehand is een achternaam die veel (= gigantisch veel) voorkomt in Katwijk.
Mikaapje
3 jaar geleden
@SentWierda Ooh dat wist ik niet maar ook omdat partij voor de DIEREN en een DIERENtuin ik legde daarom die link, maar ik wist nie dat het een veelvoorkomende achternaam was :P

Antwoorden (2)

Nee, ze is geen familie.
Ze blijkt na haar benoeming tot fractievoorzitter nog niet eens in Ouwehands Dierenpark geweest...
Er zijn bijna 3000 mensen die de achternaam Ouwehand dragen.
De oprichter van het dierenpark, Cornelis Willem Ouwehand, komt uit Rotterdam.
Hij behoort tot de Rotterdamse Ouwehand-tak (waar de familie al in 1834 voorkomt), Esther tot de Katwijkse tak.
SimonV
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
Ooh dat wist ik niet maar ook omdat partij voor de DIEREN en een DIERENtuin ik legde daarom die link, maar ik wist nie dat het een veelvoorkomende achternaam was :P
Esther Ouwehand is geen directe familie van de oprichter van Ouwehands Dierenpark.
Ze is ook geen directe familie van de Katwijkse visverwerkersfamilie Ouwehand.
Wel is ze geboren en getogen in Katwijk, waar meer dan 1100 mensen wonen (in 2007) met de achternaam Ouwehand. Het is in Katwijk de meestvoorkomende achternaam.
Dit betekent dat iedereen in Katwijk die Ouwehand heet in de verte familie van elkaar kan zijn: vele generaties geleden.
De herkomst van de achternaam Ouwehand: het is een verbastering van Ouwe Jan (Oude Jan) via Ouwehan naar Ouwehand.
In Katwijk komt ook de achternaam Jongejan voor. Deze achternaam komt het meest voor
in het nabijgelegen Den Haag.
De achternaam Jongejans (met een s aan het eind) komt het meest voor in Zaanstad.
Bron: https://cbgfamilienamen.nl