Wat wordt bedoeld met kubusvastheid? Is dit een maat voor maximale belasting?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
1.4K
LeonardN
3 jaar geleden
Ik neem aan dat je het hebt over betonkubussen. Dat zijn proefstukken die gemaakt worden tijdens het storten van beton, zodat gekeken kan worden wat de maximale belasting is inderdaad. https://www.joostdevree.nl/shtmls/kubusdruksterkte.shtml De kubusdruksterkte wordt meestal beproefd aan de hand van kubusvormige proefstukken met een ribbe van 150 mm door ze in een drukbank te belasten totdat ze bezwijken; het is dus een beproeving van het verharde beton na minimaal 28 dagen.

Antwoorden (1)

In welke context bedoel je dit? Het begrip kubusvastheid is in onderstaand geval het gemiddelde resultaat, verkregen met drie proefkubussen, na 28 dagen verharding.

In de GBV 1940 moet beton met bouwcontrole een minimale kubusvastheid na 28 dagen verharding bezitten van tenminste 200 of 250 kg/cm2.