Als je bv. In Nederland bent en je zet 1 stap over de grens met belgie mag nederland jou aanhouden?

Mag de politie je aanhouden

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (1)

Ja, dat mag.

Ik neem aan dat je je afvraagt wat de politie mag doen in geval van een achtervolging waarbij de verdachte de grens tussen Nederland en België passeert.

Heel lang moest de politie bij de grens met een buurland een achtervolging afbreken. Dat hoeft nu niet meer. Wel moet de politie het buurland inseinen. Het is verplicht te melden dat zij op hun grond met een achtervolging bezig zijn. Dat gaat via de meldkamer van de politie. Agenten uit dat land leveren dan ondersteuning.

In alle gevallen van grensoverschrijdend politieoptreden gelden het recht en de wettelijke regels van het gastland. Dat betekent dus dat Nederlandse agenten moeten weten wat zij wel en wat zij niet mogen doen. Hiervoor is aandacht tijdens de opleiding en in de eenheid waar zij werken.
Antoni