Wanneer zijn er weer vallende sterren te zien in Nederland? En is er een site met een agenda waar je dat op kan zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Veel sterrenwachten organiseren bijeenkomsten voor hun leden rond de maxima van meteorenzwermen. Volksterrenwacht Urania (Hove, Belgie) heeft een mooi kalendertje op haar website van alle data van de verschillende zwermen, zie onderstaande link en scroll een stukje naar beneden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dancing on ice zal wederom bij RTL4 te zien zijn. Zoals het nu lijkt zullen we de sterren kunnen zien vallen vanaf oktober dit jaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij helder weer is het altijd mogelijk een vallende ster te zien.Er zijn echter momenten dat er heel veel vallende sterren te zien zijn (meteoor regen)Dat wordt meestal aangekondigd bij het weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vallende sterren worden ook wel meteorieten genoemd. Hoeveel meteoren er te zien zijn kunnen we niet precies aangeven. Sterrenkundigen zeggen dat de Aarde zwaarder wordt doordat gesteente en stofdeeltjes uit het heelal in onze atmosfeer terechtkomen. Dat gebeurt steeds, zowel overdag als ’s nachts. Iedere heldere nacht kun je wel een paar meteoren zien. Maar er zijn ook nachten dat er opeens véél meer meteoren te zien zijn dan tijdens andere nachten. Hoe komt dat?
Soms komt de Aarde in haar baan om de Zon door een gebied waar een komeet langs gekomen is. We weten nu dat zo’n komeet veel steentjes in de ruimte achter laat. Gaat de Aarde door deze ‘wolk’ van steentjes dan zie je op dat moment veel meer meteoren dan in andere nachten. We spreken in de sterrenkunde dan van een meteoren-zwerm of meteorenregen. Elke zwerm is genoemd naar het sterrenbeeld, waaruit de meteoren tevoorschijn lijken te komen. Omdat meteorenzwermen ook een vaste baan om de aarde hebben, komen sommigen elk jaar op dezelfde tijd door een deel van de dampkring. Er zijn door het jaar heen 11 zwermen te zien: we noemen er hier enkele: Bootiden op 4 januari, Virginiden op 25 maart, Lyriden op 22 april, Perseiden op 12 augustus en de Geminiden op 14 december.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rond 13 augustus zijn de Perseïden er weer. Je kunt ze al zien vanaf eind juli, met dus het hoogtepunt rond 13 augustus, dan kun je (in een omgeving met weinig strooilicht) tientallen vallende sterren per uur zien.

Deze meteorenzwerm heten 'Perseïden" omdat vanuit ons perspectief de meteoren uit de richting van het sterrenbeeld Perseus lijken te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk altijd goed om je heen op een heldere avond in het bos en je zal er wellicht 1 zien