Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Beteknis 25 rubis en hoe kom ik er achter hoeveel mijn oude horloge waard is.?

Hallo ik ben Corné,
Ik heb een horloge die lincoln automatic heet.en daar onder staat 25 RUBIS is dat dan gelijk als best veel waard omdat er 25 robijnen in zitten?!

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
7.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het anker van dit horloge bevat 25 uiterst kleine robijntjes, maar dat is toch niet direct bepalend voor de waarde. Zijn l te koop voor een slordige € 70,- (zie horlogemerkarchief).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Op veilingsites wordt het horloge consequent beschreven als 'Lincoln automatic incabloc 25 jewels'. De waarde zal zo tussen de 40 en de 80 euro liggen, afhankelijk van hoe gaaf het geheel is.

Met jewels - ook wel aangeduid als robijnen of stenen - wordt de behuizing aangeven waar de assen van het raderwerk en de ankerstenen van het horloge in draaien. Heel vroeger waren dit échte robijnen en saffieren. Tegenwoordig gebruikt men hiervoor synthetische rode robijnen, gemaakt van corundum (aluminiumoxide).. Om de wrijving te verminderen worden de geharde stalen punten van de draaiende tandwielen van het uurwerk in een rkunstobijn gestoken en gesmeerd met een dun laagje speciale olie. Want door hun hardheid (alleen diamant is harder) verminderen deze lagers de wrijving en slijtage. Zo'n steentje is te herkennen als een klein rood rondje in het uurwerk. Bij sommige uurwerken is op de achterzijde van de kast aangegeven hoeveel jewels zich erin bevinden.

Hoewel de naam Engelse of Amerikaanse makelij doet vermoeden blijkt jouw horloge in Zwitserland te zijn gemaakt, in de zestiger jaren van de vorige eeuw.
(Lees meer...)
Amadea
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding