Waarom springen lampen kapot als naast een duikboot een dieptebom ontploft?

In films of documentaires over duikboten springt het glas van lampen kapot bij aanvallen met dieptebommen.
Dit zal waarschijnlijk ook in werkelijkheid gebeuren, bij zo'n aanval.
Hoe kan dit?
Wat gebeurt met de lamp, zodat het glas breekt??

4 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Antwoorden (1)

De gewone (oudere soorten gloeilampem en TL-buizen) zijn vacuüm en het glas staat dus continu onder spanning (druk van buitenaf). Een dieptebom geeft een zware schokgolf die via het metaal van de duikboot veel trillingen zal veroorzaken. Metaal kan veel trillingen hebben, maar glas onder spanning zal barsten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Griffin
4 jaar geleden
"De gewone (oudere soorten gloeilampem en TL-buizen) zijn vacuüm"
Niet helemaal waar, want een vacuüm in een TL buis zou betekenen dat je het gas niet kunt aanslaan met hoogspanning, en dus geen licht zou hebben. Gloeilampen en TL buizen zijn gevuld met een inert/edel gas zoals argon, helium, neon, stikstof.