Wanneer wordt een heuvel een berg genoemd?

Zijn er bepaalde minimale definities waaraan een berg moet voldoen om geen heuvel genoemd te worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
8.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over deze kwestie is een leuk boek(film?) geschreven. ik kan hem niet meer terugvinden maar het verhaal is ongeveer als volgt: klein dorpje op een berg in Engeland. Er komt een kartograaf meten en zegt dat het een heuvel is, mensen in het dorpje boos. De mensen besluiten de laatste (20?) meters zelf te bouwen om zo een dorpje op een berg te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig. Bedankt voor deze leuke toevoeging.

Het beste antwoord

Het verschil tussen bergen en heuvels is moeilijk te trekken en niet éénduidig vastgelegd. In de ene encyclopedie staat vermeld dat je pas van een berg mag spreken als de hoogte meer dan 300 m is. Anderen hanteren een grens van 500 m. Neem als voorbeeld de Keutenberg, een Zuid-Limburgse heuvel van 135 m hoog. Steil om te beklimmen, maximaal 22%, maar toch zeker geen berg.
In de Encarta wordt een berg gedefinieerd als 'een opvallend boven het omringende aardoppervlak uitstekende bodemverheffing. Bergen zijn meestal restanten van een door erosie en verwering aangetast, omhoog gestuwd gedeelte van de aardkorst'.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk. Bedankt voor het uitzoekwerk.

Andere antwoorden (2)

Volgens de definitie in mijn woordenboek, is een heuvel een glooiende, lichte verhoging in het aardoppervlak, en een berg is een sterke verhoging in het aardoppervlak.
Maar of je hier nou iets wijzer van wordt, waag ik te betwijfelen.
Een bord spruitjes ken voor iemand die ze niet lekker vindt, een hele berg zijn, terwijl hij de zeven heuvelenweg bij Groesbeek een peulenschil vindt.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel een mooi antwoord met veel waarheid +1
In een land waar geen bergen zijn wordt een heuvel al gauw een berg genoemd. Hier hebben we bv de Vaalser berg of de Emmickhuizer berg. De laatste zou ik zelfs niet het predicaat heuvel geven; het is gewoon een glooiïng in het landschap.