2 of 4 peetouders voor mijn zoontje?

we laten binnenkort ons zoonyje dopen,
echter kunnen we niet kiezen tussen 2 paar peetouders.
mag hij ook 2 paar ipv 1 paar peetouders hebben?

Toegevoegd na 56 minuten:
even ter toevoeging voor jullie,
als,als wij komen te overlijden staat er een echtpaar toegekend als voogd.dus dat is geregeld via notaris.

het gaat alleen om het plaatje voor de doop dat we al dan niet een beslissing willen/moeten maken of we voor 1 paar of 2 paar peetouders gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
10.2K

Het beste antwoord

Het peetouderschap is niet wettelijk. Als je wilt dat de peetouders na jullie eventuele overlijden het ouderschap over nemen,zul je dat per testament vast moeten leggen,natuurlijk vooropgesteld,dat die peetouders er mee instemmen. Dus,dat impliceert dat je rustig 4 peetouders kunt aanwijzen,omdat er geen (wettige /wettelike?) verplichtingen aan vast zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet echt. Peet ouders hebben de 'taak' om de kinder op te nemen als jij en je partner sterven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het doel van peetouders is dus traditioneel dat er iemand is voor de kinderen en dat ze geen strijpunt worden. Als je 2 paar peetouders hebt, dan gaat dat dus fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja een lastige vraag "officieel" is de regel dat je moet bedenken door wie van de peetouders je de kinderen zou willen laten opvoeden in het geval dat jullie beide zouden komen te overlijden. (dat was vroeger toch een onderdeel van het peetouder zijn) wel een extreme consquentie)
Dat zal het er zeker niet makkelijker op maken

Misschien moet je ze hen het probleem voorleggen
dat ze onderling tot een beslissing kunnen komen
Als het jullie om het even is, of om te voorkomen dat ze scheve gezichten trekken.

Als je vermoed dat ze er onderling zelf geen groot probleem van zouden maken, maar als je wilt voorkomen dat er later toch scheve gezichten komen.
Ik kan me voorstellen dat het ze niet zoveel lijkt uit te maken maar bij het horen van jullie keuze toch raar gaan denken.
Je kan wellicht een soort ludieke wedstrijd bedenken ?

Bijvoorbeeld wie het eerst bij de kerk is met het juiste aantal voorwerpen via een speurtocht ?? of zoiets ?
13 jaar geleden
Nee. Het is of 1 meter of 1 peter, of 1 peter én 1 meter. Mocht je helemaal niemand vinden, dan kan je kind ook zonder peter of meter worden gedoopt.
Twee meters of twee peters is niet toegestaan.

Zie de link voor meer informatie. Wat zie jij als taak voor de peetouders? Misschien dat je het ene paar ziet zoals het oorspronkelijk bedoeld is, als diegenen die het kind bijstaan in het geloof (over problemen, levensvragen en het geloof te kunnen praten) en het andere paar als diegenen die je zou willen vragen om voor je kinderen te zorgen als er iets met jullie gebeurt (via notaris).

Zeker als er bijvoorbeeld een groot leeftijdsverschil is tussen beide paren kun je dit makkelijk uitleggen. Een stel dat al ouder is kan tenslotte prima bijstaan bij vragen t.a.v. het geloof, maar is weer minder geschikt om de volledige zorg op zich te nemen mocht er iets met jullie gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het peetouderschap wordt tegenwoordig los gezien van de katholieke kerk. Daar bij kan de kerk je helemaal niets verplichten,dus de kreet,dat is niet toegestaan stoelt nergens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Moolkeesje: het gaat om het peetoudersschap bij een doop. In dit geval heeft het dus wel met de kerk te maken. Dat mensen tegenwoordig ook voor peetouders kiezen zonder iets met een kerk te maken hebben klopt. Maar de oorsprong ligt bij de kerk. Als niet gelovige zou ik om die reden dan ook bijvoorkeur niet de term peetouders gebruiken overigens. Dus als jij voor jouw kinderen peetouders wilt, zonder dat daar de kerk iets mee te maken heeft, dan hecht jij een andere betekenis aan het woord peetouder dan wat het in het kader van de kerk betekent. Dat mag, maar de vraagsteller doet dat niet, zij kiest ervoor om haar kind te dopen en bij dat ritueel mag je niet meer dan 1 peetvader en 1 peetmoeder hebben.