Wie weet de functie/gebruik van deze voorwerpen?

In het depot van het Streekmuseum Krimpenerwaard zijn 2 gelijkwaardige voorwerpen waarvan wij niet kunnen achterhalen wat het gebruik er van was.
Ook verder details als periode en of het streekgebonden was willen wij graag weten.
Alle details zijn welkom

Weet jij het antwoord?

/2500

Vanwege de zeer grote gelijkenis met het voorwerp op http://deerbe.com/unt/43108-uralte_backform_osterlamm_lamm_ostern_krning_niederbayern_hafner_keramik.html constateer ik dat het hol is ook al lijkt het dicht (of er zit een deksel op?) en het - op de metalen houder na - van keramiek is in plaats van hout (zo ziet het er op de foto uit): Het betreft een antieke bakvorm om een paaslam mee te maken. Klopt het dat de afmeting 9 bij 10 cm is? Dat het uit 1700 zou zijn betwijfel ik echter behoorlijk. Twee eeuwen later lijkt mij waarschijnlijker. . . . In delen van Duitsland, Luxemburg en de Elzas wordt al sinds de middeleeuwen een Paaslam gebakken. Het werd voor de kinderen gemaakt van cakedeeg (boter, meel, suiker, eieren) en na het bakken en afkoelen met poedersuiker bestrooid. Misschien heeft een uit die contreien afkomstig persoon de bakvormen meegenomen toen ze in de Krimpenerwaard ging wonen?

Toegevoegd op 01 juli 2019 15:00: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100