Kan je voor elke boete "gaan zitten" ipv betalen?

Mijn moeder zei tegen mijn pa : als je nog een keer een boete krijgt ga je maar zitten. Nou gisteren was het dus zover. Hij was geflits. De boete zou iets van 33 euro gaan kosten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Antwoorden (2)

Nee. Dat kan niet zomaar:

[quote="http://ondernemingsdatabank.indicator.be/article.php?nlid=VLTAAWAR_EU180309&src=related"]
Wat gebeurt er als u een boete niet betaalt?

Bij een geldboete is er soms een vervangende gevangenisstraf voorzien. Stel, u bent geflitst en u betaalt niet. Gaat u dan de gevangenis in?

Minnelijke schikking. Als u een zgn. voorstel tot regeling (mits betaling van een boete) krijgt van het parket en u betaalt die niet, dan is de kans groot dat u gedagvaard zal worden voor de politierechter. Bij zo’n minnelijke schikking hoort dus geen vervangende gevangenisstraf.

Dagvaarding. Als u voor de politierechter komt en hij spreekt een geldboete uit, dan is daar wel een vervangende gevangenisstraf aan verbonden. De wet zegt nl. dat iemand die tot een boete (de hoofdstraf) veroordeeld wordt ook steeds een vervangende gevangenisstraf krijgt, die echter pas uitgevoerd wordt als de boete niet betaald wordt.

“Ik ga wel brommen...”. Men hoort mensen ‘uit protest’ weleens zeggen dat ze wel enkele dagen in de bak zullen gaan zitten. Kan dat eigenlijk? Neen, u heeft geen keuze. Als u niet betaalt, dan zal het parket eerst proberen om met een gerechtsdeurwaarder beslag te leggen (bv. op uw inboedel). Pas als blijkt dat iemand echt de middelen niet heeft om te betalen, zal men de gevangenisstraf uitvoeren.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me een slecht plan... Alhoewel het idee wellicht aantrekkelijk is - een paar dagen niets doen, even rustig 'ertussenuit', denk ik dat het je leven lang blijft achtervolgen. Een celstraf krijg je niet zomaar, en als je je latere werkgevers elke keer moet uitleggen waarom je een weekje in de nor hebt gezeten nemen je kansen op een baan niet toe...