Waarvoor worden schapen gehouden in NL?

Welke producten komen hieruit voort?

Ik zie altijd veel schapen in de weilanden. Maar schapenvlees, of schapenmelk/kaas is mij niet bekend.
Het enige wat ik kan bedenken is dan de wol. Is dat een hele business in NL?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
11.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet wel, van die dekbedden van Tessels Schaap, en van die hoesjes voor om je fietszadel, hele flitsende producten waar een vrij grote markt voor is bij de wat oudere medelander.

Het beste antwoord

Er wordt in Nederland wel degelijk schapenkaas geproduceerd van de melk van Nederlandse schapen.
Verder natuurlijk vilt en wol. En verder ook voor de slacht.
Van ons eigen lam bereikt 2.000 ton de Nederlandse consument en 8,500 ton ( gerekend in geslacht gewicht ) gaat als levende export naar het buitenland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Voor de wol, het lamsvlees, en de melk waarvan natuurlijk die heelijke kaasjes van worden gemaakt...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schapen worden in nederland gehouden voor het onderhoud in de natuur.
B.v. Het gras op de dijken en uiterwaarden kan vaak niet door machines gemaaid worden daarvoor worden vaak schapen gebruikt.
dit geld ook voor de heide en meoras velden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met name op Texel wordt schapenkaas gemaakt. Waarschijnlijk op nog wel meer plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wol voor de beroemde dekbedden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is schapenkaas/melk te krijgen. Je ziet het vaak ook in natuurvoedingswinkels. De wol van het witte schaap, Texelaar, dat je in Nederland vooral ziet heeft niet zo'n hele hoge kwaliteit. Er worden vooral dekbedden van gemaakt.
Ik denk dat schapenvlees in Nederland steeds geliefder wordt. De meeste moslims eten vaak schapenvlees. Dit vlees is halal dwz niet slecht. Varkensvlees is haram en mag niet gegeten worden. Shoarma en kebab horen dus ook van lamsvlees te zijn. Doordat er islamitische slagerijen zijn gekomen, leren ook de nederlanders meer de smaak van lams en schapenvlees te waarderen.
Lamsvlees kun je ook wel in de supermarkt kopen, maar daar is het superduur. De kwaliteit bij de islamitische slager is veel beter, verser en stukken goedkoper.
Verder zijn er ook veel schapen 'in dienst van' landschapsbeheer, en zorgen ze voor heidelandschappen en houden ze graslandschappen mooi kort.