Ik heb een nieuwe leren cowboytas maar die ruikt heel erg wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Overig
6K

Antwoorden (1)

Voordat je begint met onderstaande methodes de informatie dat de geur van een lederen tas nooit helemaal weg gaat. Leer stinkt nu eenmaal. Als je je daar aan stoort, is het wellicht slimmer om een andere tas te kopen.

Je kan natuurlijk wel je best doen om de stank te beperken. Er is niet één oplossing die altijd werkt. Stinkt jouw tas dus heel erg, probeer dan verschillende oplossingen tot je er een vindt die werkt. Het kan soms even duren, maar hou vol, vroeg of laat krijg je de stank er met een van deze methodes uit.

Algemene opmerking
Leg een leren tas sowieso nooit in een afgesloten ruimte, zoals een kast. Door de tas te luchten wordt de geur altijd minder. Hoe langer je hem laat staan in zijn eigen lucht, hoe sterker hij gaat ruiken. Daarnaast kunnen de andere voorwerpen in de kast ook naar leer gaan ruiken.

Buiten hangen
De tas buiten laten luchten helpt natuurlijk altijd. Dit zal de geur nooit helemaal weg halen, maar een paar dagen in de frisse lucht haalt in ieder geval de ergste geur weg. Zorg wel dat de tas niet nat kan worden, want dat is schadelijk voor het leer.

Koffiebonen
Behandelen met koffiebonen werkt goed tegen een lederen tas die geverfd is. Meestal is het de verf op deze tassen die je ruikt. Doe de tas in een plastic zak met een scheut koffiebonen erbij. De zak laat je open staan zodat er frisse lucht bij kan komen. Het kan zomaar één tot twee weken duren voordat de stank helemaal verdwenen is, dus heb geduld! Uiteraard ruikt je tas daarna wel licht naar koffie, maar vaak ruikt dat beter dan de stank van verf.

Geurvreters
Komt de stank van binnen in de tas dan is dit waarschijnlijk de meest voor de hand liggende oplossing. Leg geurvreters in je tas. Voordeel is dat ze weinig ruimte innemen en doorgaans lost dit het probleem grotendeels op.

Koelkast-ei
Een koelkast-ei doet hetzelfde als een geurvreter, maar is eigenlijk specifiek voor in de koelkast. Desalniettemin kan je hem ook gewoon in je tas leggen. Een koelkast-ei kost meestal niet meer dan vijf euro.

In de vriezer leggen
Doe de tas in een plastic zak en leg deze een nachtje in de vriezer. Dit is een methode die je eigenlijk gebruikt om bacteriën te doden in schoenen die naar zweet ruiken. Maar er wordt ook gesteld dat deze methode goed werkt bij het stankvrij maken van een leren tas.
Amadea