wat doet je mild en kan je zonder leven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.8K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik neem aan dat je de milt bedoelt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hehe, ik dacht ook aan een raadseltje.

Het beste antwoord

De milt is een orgaan dat voorkomt bij gewervelde dieren. De milt is onderdeel van het lymfesysteem, maar anders dan lymfeklieren opgenomen in de bloedcirculatie. De milt kan worden gezien als de lymfeklier van het bloed. In de milt worden plasmacellen gevormd uit B-lymfocyten en worden rode bloedcellen afgebroken en het daarbij vrijkomende ijzer opgeslagen, maar de milt bevat ook een zeker reservoir aan bloed. Ook draagt de milt bij aan de verwijdering van afvalstoffen uit het bloed. De milt is niet noodzakelijk voor leven en kan operatief verwijderd worden (splenectomie).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens wikipedia is dit niet noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Da's milt met een t ipv met een d.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, net als die goochemerds hieronder die dezelfde bron en het zelfde antwoord geven ;-) Ik heb namelijk geen milD en kan heel goed zonder leven ;-)
Dit is nou typisch iets wat zo ontzetten makkelijk zelf op te zoeken is... Google gewoon op milt (ja het is met een t) functie en eventueel wiki en dan heb je alle info die je hebben wilt.. Maar goed, zie onderstaande link daar staat in dat de milt het bloed zuivert (onder andere) en dat je idd gewoon zonder kan leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mild, een vuistgroot orgaan links achter en onder het middenrif, doet dienst als fuik in de bloedbaan. De mild maakt deel uit van het IM en speelt daarnaast, als fabriek en kazerne voor witte bloedcellen, een belangrijke rol bij de samenstelling van het bloed. Ten behoeve van het bloedvatenstelsel kan de mild zo nodig ook rode bloedlichaampjes produceren. Zij filtert en slaat ongewenste metalen (ijzer en kwik) op en verwijdert de resten van rode bloedlichaampjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb van deze tekst geen letter op papier gezet en alleen maar geplakt. Misschien dat je stamcel.org hierop moet aanspreken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
:-)