Wat aten de rijke Romeinen aan de Limes Germanicus in het jaar 45 v.Chr.?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Erna55
6 jaar geleden
De Limes Germanicus bestond nog niet voor Christus.

Antwoorden (1)

Opgravingen van nederzettingen langs de Limes en recepten uit de Romeinse periode geven een antwoord op deze vraag. Zo zijn er tijdens opgravingen wel eens voedselrestanten gevonden of keukengerei. Daarnaast zijn Romeinse recepten overgeleverd, zoals het kookboek De Re Coquinaria van een zekere Apicius.

Voordat de Romeinen kwamen, aten de mensen granen, zoals emmertarwe, gerst en gierst. Daarbij vooral rundvlees en als groente een soort kleine tuinboon. Zodra de Romeinen in het huidige Zuid-Holland gingen leven, lieten zij veel etenswaren ‘overkomen’.

Naast planten importeerden ze dieren en zo kwamen ook gevogelte, wild en vis op het menu. Verder verbouwden de Romeinen groente en granen uit het Rijngebied. Bijvoorbeeld asperge, biet, pastinaak, prei en peulvruchten.
fremar