42 (getal)
Natuurlijke getallen -- Gehele getallen

INFORMATIE

Cardinaal = tweeënveertig
Ordinaal = 42ste (tweeënveertigste)
Priemfactoren = 2 \cdot 3 \cdot 7
Delers = 1, 2, 3, 6, 7, 14, 21, 42
in Romeinse cijfers = XLII
Binair = 101010
Octaal = 52
Hexadecimaal = 2A

42 is het natuurlijke getal volgend op 41 en gevolgd door 43.

IN DE WISKUNDE
De priemfactoren van dit samengestelde getal maken het een sphenisch getal. Het is ook het derde 15-gonaal getal, een Catalan-getal, een meandrisch getal, een open-meandrischgetal, een Harshadgetal en een zelfgetal. Het is omringd door een priemtweeling.

IN DE NATUURWETENSCHAP
* Het atoomnummer van molybdeen.

In het Nederlands

Tweeënveertig is een hoofdtelwoord.

OVERIG

In religie:

* Het aantal mannen van Beth-azmaveth in de volkstelling van Israël bij de terugkeer van ballingschap. (Bijbel, Ezra 2:24)
* Het aantal maanden dat het Beest heerst over de Aarde. (Bijbel, Openbaring 13:5)
* Het aantal generaties van Abraham tot Jezus in het evangelie van Mattheüs. (Bijbel, Mattheüs 1:17)
* Er zijn 42 principes van Ma'at.

Tweeënveertig is ook:

* Het antwoord op de Ultieme Vraag van het Leven, het Universum en Alles, volgens Douglas Adams' boek The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. De populariteit van dit boek maakt dat dit getal op de meest rare plaatsen opduikt, zoals aan het begin van ieder TIFF-bestand. De officiële TIFF specificatie zegt hierover, "this value was chosen for its deep philosophical significance."
* Het nummer van het Franse departement Loire.
* De minimumleeftijd voor de verkiezing van een consul in de Romeinse Republiek.
* Het aantal verschillende soorten kaas verzocht in Monty Python's Cheese Shop sketch.
* Een vat olie is gelijk aan 42 gallons olie.
* Wolven en honden (Canines) hebben 42 tanden.
* Deel van de naam van:
o 42 BELOW, een wodka uit Nieuw-Zeeland.
o Level 42, de naam van een band.
o Trio 42, naam van een kamermuziekensemble, bestaande uit een violiste, saxofonist en harpist
* Het jaar A.D. 42, en 1942.
* Een Nederlands hardlooptijdschrift, omdat de marathon 42,195 km lang is.
* Het appartement van Fox Mulder in de X-files is 42
* Er is een bier met de naam 42 en Rutger Hauer maakt hier in een commercial reclame voor.
* Er is, of was, een frans blad over lifestyle, mode, auto's enz. Dus alles wat over het leven gaat. En dit blad heet "Le 42"
* De naam van een nummer op het album Viva La Vida or Death And All His Friends van de band Coldplay.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

het antwoord op

dé vraag van het leven het universum en de rest....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja maar hoe kom je daarbij?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Douglas Adams beschrijft dat precies in het Transgalactisch Liftershandboek http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Transgalactisch_Liftershandboek
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maar '42' zou ook dit kunnen zijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/42_(getal)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hitch hikers guide to the galaxy is echt een goeie boeken serie
Het antwoord op het Leven, het Universum, en Alles

Engelse link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Phrases_from_The_Hitchhiker%27s_Guide_to_the_Galaxy#Answer_to_Life.2C_the_Universe.2C_and_Everything_.2842.29
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Batterij van je auto is toch maar 12 volt?
De hype rond dit cijfer is zelfs zo groot dat Google er een grapje mee heeft gemaakt dmv zijn calculator. Zoek maar eens op 'The answer to life, the universe and everything'!

EDIT: ik bedoel 'the answer to life, the universe, and everything' dus met een extra komma en zonder hoofdletters!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eentje meer dan 41.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een heeeeeeeeeeeeel erg flauw grapje. nivo brugklas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'T andere antwoord (antwoord op 'alles') was al gegeven ;).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de reactie is ook door de moderator doorgestuurd naar jouw antwoord hoor, dat was niet mijn actie. Ik bedoel dus ook echt het antwoord 42 dat toevallig uit sommige vragen rolt en het dan tot universeel antwoord te verklaren vind ik brugklashumor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bedoelt dat de reactie "een heeeeeeeeeeeeel erg flauw grapje" eerst onder de vraag van totalblur stond?
thé answer...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"the ultimate answer" uit The Hitchhiker's Guide to the Galaxy.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de laatste stap naar 43
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoord op de ultieme vraag des levens, het universum en alles.
Dat is tenminste de uitleg van de Hitchhickers Guide to the Galaxy (waarbij nog wordt opgemerkt dat het antwoord nutteloos is als je de vraag niet weet) en de reden dat '42' zo vaak wordt gebruikt als een 'running joke'.
Als je geen zin hebt om het boek te lezen kan je het 42 verhaal ook terug vinden in de BBC serie (je lokale DVD verkoper kan je daar vast wel aan helpen).