Hoe je krijg je een ongeneeslijke ziekte zoals multi plusclurose (ms) ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (6)

Tot op heden kan men geen duidelijke oorzaak aangeven. Het ziet ernaar uit dat verschillende oorzakelijke factoren op elkaar inwerken en leiden tot MS. Hierbij spelen omgevingsfactoren, erfelijke factoren en wellicht ook een aantal toevalligheden een rol.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De oorzaak van de ziekte is onbekend, maar algemeen wordt aangenomen dat MS ontstaat door een samenspel van genetische en omgevingsfactoren. Zo komt MS niet of nauwelijks voor in landen dichter bij de evenaar. Mensen uit noordelijke landen die als klein kind naar een warm land verhuizen hebben een lager risico de ziekte te krijgen dan hun leeftijdgenoten die zijn achtergebleven; verhuist men echter na de puberteit dan is dit verschil niet meer aantoonbaar. Veel mensen denken daarom dat het te maken kan hebben met een late abnormale reactie op een in de vroege jeugd opgelopen virusinfectie. Hiervoor zijn echter geen andere bewijzen gevonden. Ook zijn er aanhangers van de hypothese, dat een hoge mate van hygiëne verantwoordelijk is voor de bevattelijkheid voor ziektes als MS. MS is niet erfelijk, maar een familielid van een patiënt heeft wel een iets hogere kans de ziekte ook te krijgen. Verschillende studies tonen aan dat sommige genen - de susceptibility genes - wel verantwoordelijk kunnen zijn voor een verhoogde gevoeligheid voor de ziekte.

Hopelijk heb je deze ziekte niet!
Mocht die wel hebben wensen we je heel veel sterkte!
(Alle patiënten trouwens!)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In je vraag zit denk ik al een deel van het antwoord besloten.

Om een ziekte te kunnen genezen is het belangrijk de oorzaak te weten. Bij een ongeneeslijke ziekte zullen ze dus meestal de oorzaak niet weten, in het geval van Multiple Sclerose is dat ook zo, zoals de anderen hier aangeven.

Er zijn ook ziektes waarvan de oorzaak onbekend is die vanzelf overgaan, daarnaast zijn er ziektes waarvan de oorzaak niet (precies) bekend is die toch te genezen zijn gezien de ervaring met bepaalde behandelmethodes / medicijnen, maar de werking daarvan is ook niet altijd bekend. Dit maar even om te illustreren dat wat ik hierboven beweer geen waarheid is die in alle gevallen opgaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb eigenlijk al heel lang het idee dat dit ergens in je genen vast ligt als een klein tikkend tijdbommetje. Net zoals dit eigenlijk geld voor een groot aantal andere dingen...

Het zal nog wel een tijdje duren voordat men precies weet, waarom en welk gen dit betreft. Want MS staat nu niet bepaalt hoog op de lijst bij de onderzoekers. Maar net zoals recentelijk bekend is geworden welk gen (in combinatie met een bepaald ei-wit) alzheimer veroorzaakt zal ook MS e.d. op den duur worden ontcijfert...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Multiple Sclerose en Amyotropische Laterale Sclerose.

Medische gezien wat ik ervan weet: Men vermoedt een combinatie van factoren, als een infectie met een virus, een erfelijke aanleg en een stoornis van het afweersysteem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om even op de reactie van Starbless in te haken: er is aangetoond dat genen zich op een gegeven moment anders gaan gedragen. Zo stoppen ze bijvoorbeeld met het repareren van zichzelf, dit is bekend als veroudering. Wetenschappers denken inderdaad dat er een soort klok is die bepaald wanneer de mens oud word, waarom en hoe is onduidelijk, maar als deze is uit te zetten zo de mens niet meer dood kunnen gaan door ouderdom. Er zijn inderdaad ziektes die pas na een hele tijd 'activeren', ook dit heeft te maken met de 'klok'.

--MetalPinguin--
Bronnen: