Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Volgens mijn kalender is het komende zaterdag Luilak. Nu ben ik benieuwd wat dat inhoud?

None

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
833

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Luilak of looilak folkloristische viering op de zaterdag voor Pinksteren. De viering vindt vooral plaats in West-Friesland en enkele Hollandse plaatsen. Met luilak worden oorspronkelijk langslapers en telaatkomers bespot en wakker gemaakt. Er wordt vrij algemeen uitgegaan dat het een viering is met een Friese oorsprong.

Toegevoegd na 1 minuut:
De gebruiken bij luilak verschilden en verschillen nog altijd per plaats. Het gaat in ieder geval over het algemeen om lawaai maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met brommers zonder uitlaat zeer vroeg door je stad of dorp rijden, zodat iedereen wakker wordt, of zeer vroeg gaan douwtrappen. Dus slootje springen in de polder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op veel plaatsen wordt op Luilak 's ochtends vroeg een dauwtrap-wandeling gehouden waarbij b.v. de fanfare meeloopt om het hele dorp wakker te maken. Ook worden vaak 's ochtends heel vroeg spullen uit tuinen weggehaald, losstaande voertuigen verplaatst en rare streken uitgehaald.
Soms worden er ook vernielingen aangericht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben opgegroeid in west-friesland. Met luilak fietsten wij door de wijk met blikjes aan touwen achter onze fietsen vast gemaakt, of kartonnetjes met knijpers aan de spaken van de fiets. We stopten luciferhoutjes tussen de knopjes van de deurbel (kon alleen als het geen ding-dong bel was) en mijn moeder stond op een normaler tijdstip op die dag altijd de ramen te lappen omdat er met stukken zeep op was geschreven.
Tegenwoordig kun je je dit op deze manier jammer genoeg niet meer voorstellen, maar wij vonden het altijd reuze spannend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hardop zingen:
"Luilak, beddezak.
Staat om negen uren op.
Negen uren, hallef tien,
heb je die luilak al gezien?"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding