Is het verstandig om op mijn 17e voor mijn motor rijbewijs te gaan of is het handiger om te wachten tot ik 20/24 jaar ben ?

hoi ik ben 17 jaar en ik wil graag motorrijlessen nemen, alleen heb ik een paar vragen.

- ik heb geen auto rijbewijs, kan dat een probleem zijn ?
- ik ben erg klein (1,58 en 50 kilo) kan ik wel op een motor ?
-is het verstandig om op mijn 17e voor mijn motor rijbewijs te gaan of is het handiger om te wachten tot ik 20/24 jaar ben ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Het ligt er ook aan wat je uiteindelijk wil. Als je nu direct de weg op wil, dan kan je inderdaad nu beginnen met lessen. Je bent dan wel gebonden aan de lichtste categorie motoren. Dus als je later op een zware motor wil rijden, kan ik me voorstellen dat je nog even wil wachten tot je 24e, want dan ben je niet verplicht om vooraf een rijbewijs van een lichtere categorie te hebben behaald (zie bron 1 en 2).

Bron 3 is weliswaar oud (2001), maar toen speelde dat probleem kennelijk ook al. Je bent in ieder geval al langer dan degene die die vraag stelde.
Je kunt allicht bij rijscholen informeren of ze wel een motor hebben die is afgestemd op jouw lengte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+, Ik denk dat de lesmotor niet zo moeilijk te vinden is, er zijn tenslotte veel vrouwen van ongeveer deze lengte, die hun rijbewijs aan het halen zijn, of al gehaald hebben. Ik denk dat de meeste rijscholen wel 1 of meer motoren hebben staan geschikt voor deze lengte. .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb helemaal geen verstand van motorrijbewijs, maar ik zou zeggen: heb je het geld en de tijd nu, begin er dan nu mee. Heb je het geld nog niet en wel de tijd, gebruik die tijd dan om het geld te verdienen.