Een aristocratie is een regering waarin slechts de 'hogere burgerij' plaatsneemt.
Een nadeel daarvan zou kunnen zijn dat niet iedereen binnen een volk de mogelijkheid heeft om mee te regeren; de aristocratie staat daarmee haaks op het huidige gelijkheidsbeginsel.
Binnen een aristocratie worden de aristocraten (deelnemers aan de aristocratische regering) per definitie niet verkozen door het volk, dus de vraag is of zij bij hun besluiten en handelen ook het volk representeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het antwoord van Pieter is correct maar onvolledig. Het beantwoordt slechts gedeeltelijk de vraag 'wat is het nadeel ervan?' Daarom, om aan te vullen: een aristocratie is nadelig omdat de burgerij er alles aan zal doen om zoveel mogelijk profijt te maken, inclusief wetten die nadelig zijn voor de 'gewone' mensen. Bijvoorbeeld een wet die de uitbuiting van de 'gewone' mensen (die voor hen werken) goedkeuren. De burgerij zal via deze vorm van bestuur/politiek proberen zoveel mogelijk rijkdom en macht te vergaren. Dit is uiteraard nadelig voor de andere mensen, die er niets tegen kunnen doen omdat de rijken de wet bepalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goede aanvulling (waarvoor +), echter zou ik het iets voorzichtiger willen formuleren, namelijk dat het een nadeel zou kunnen zijn. Het hoeft namelijk niet slecht te zijn dat een aristocratie regeert, bijvoorbeeld als die (inderdaad) ook het beste voorheeft met het volk. Ook aristocraten zitten niet primair voor het eigenbelang in de regering, maar gezien hun kennis en maatschappelijke positie zouden zij beter in staat zijn om ook de belangen van het volk te behartigen. In je antwoord kom je eerder uit op wat ook genoemd wordt de negatieve variant van een aristocratie, namelijk een oligarchie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oligarchie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Burgerij zijn niet per se aristocraten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerij