wat wordt er bedoeld met het badkuipeffect als argument dat de dijken niet moeten worden verhoogd maar dat de rivier de ruimte moet krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
3.9K

Antwoorden (1)

Als je een badkuip vult tot een bepaald niveau en je gaat er vervolgens in zitten, stijgt het water tot ver boven dat niveau. Meer volume in de badkuip zorgt er immers voor dat water minder plaats heeft.

Bij een rivier werkt dat uiteraard net zo: als je een rivier verder indamt door bijvoorbeeld dijken te bouwen zodat een rivier niet meer buiten de oevers kan treden, komt het water steeds hoger te staan. Maar als je een rivier de ruimte geeft door bijvoorbeeld uiterwaarden of verder ontpolderen, daalt de waterspiegel weer.