Wat zijn de gevolgen van een lichaamsvreemde stof in je lichaam?

Wat zijn de gevolgen van een lichaamsvreemde stof in je lichaam? Graag met bron.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
6.4K

Het beste antwoord

In principe wordt elke stof die in het lichaam binnenkomt, dus ook voedsel of de steek van een wesp enz. altijd gescreend, opgespoord en 'bekeken' door het immuunsysteem. Wordt de stof als lichaamseigen beschouwd, dan zal die met rust gelaten worden maar als de stof als lichaamsvreemd gezien dan volgen er reacties van het immuunsysteem.

Op de eerste plaats zal het immuunsysteem proberen te verhinderen dat de stof het lichaam binnendringt. Als dit niet lukt, zal worden geprobeerd de stof zo snel mogelijk uit te scheiden, door bijv. te niezen of door diarree en braakneigingen/overgeven. Het immuunsysteem zal proberen de stof te vernietigen en als ook dit niet lukt, wordt de binnendringer op non-actief gesteld, door het bijv. in te kapselen.

Neem bijv. de gifstof van een bij/wesp die gestoken heeft...
Als normale reactie zal op de plek roodheid ontstaan omdat het immuunsysteem meteen extra bloed en lymfevocht naar de plek toestuurt om het gif af te laten vloeien en antistoffen met witte bloedcellen aan te sturen.
Je zal onmiddellijk pijn gaan voelen om te waarschuwen dat er iets mis is.
Je zal merken dat de plek warmer aanvoelt en dit komt omdat het immunsysteem door hogere temperatuur (zie het als lokale koorts) de eventuele bacteriën wil remmen met zich te vermenigvuldigen.
Tot slot zal de bult hard worden. Rond de steek is een inkapseling gemaakt omdat het immuunsysteem niet weet of het om het gif gaat van een onschuldige bij of van een giftige slangenbeet. De inkapseling heeft de bedoeling dat de gifstof zich niet verder kan verspreiden, om daarmee vitale organen te beschermen, zoals het hart en de hersenen.

Een harde bult is dus in feite een ontstekingsbeeld dat door het immuunsysteem wordt veroorzaakt. Wordt de ontsteking echter door een bacterie veroorzaakt zoals bij een steenpuist, zal de reactie hetzelfde zijn, maar om de bacteriën op te ruimen zullen er meer witte bloedcellen worden aangemaakt om door middel van pus/etter deze weer te kunnen verwijderen.

De oorzaken en gevolgen kunnen heel divers zijn en dit was slechts een simpel voorbeeld. Mensen met een verstoord immuunsysteem zullen vaak heftiger reageren omdat de stof niet wordt herkend of het systeem er heftiger op reageert zoals bij een allergie gebeurt.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Allergie is een reactie en gevolg van het immuunsysteem op lichaamsvreemde stoffen (allergenen), die op zich helemaal niet schadelijk hoeven te zijn, zoals stuifmeelkorrels, huidschilfers van dieren, uitwerpselen van huisstofmijt, schimmelsporen of voedselbestanddelen. Allergenen komen vooral via de huid en via de luchtwegen het lichaam binnen, waarna het immuunsysteem deze allergenen onschadelijk probeert te maken met een soms 'overdreven' allergische reactie. De klachten (loopneus, tranende ogen, jeuk, benauwdheid, diarree) zijn niet afkomstig van het allergeen zelf, maar van de reactie van het immuunsysteem op het allergeen. Hooikoorts is een bekend voorbeeld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Allergie

Toegevoegd na 6 minuten:
Een stof (meestal een eiwit met koolhydraatketen zogenaamde glycoproteïnen) die niet in je lichaam thuis hoort, een lichaamsvreemde stof , is een antigeen.
Antigenen kunnen zitten op cellen van andere mensen, die je bijvoorbeeld met een bloedtransfusie of een orgaantransplantatie in je lichaam krijgt of op cellen van vreemde organismen zoals bacteriën, virussen en andere ziekteverwekkers die in je lichaam komen.
Cellen met lichaamsvreemde stoffen worden door ons lichaam onschadelijk gemaakt. Dat kan op twee manieren:

1.Algemene afweer (a-specifieke afweer)

Door speciale witte bloedcellen (leucocyten)worden vreemde cellen opgevreten (fagocytose).
Deze witte bloedcellen vreten alles wat vreemd is (niet specifiek).

2. Specifieke afweer

Andere typen witte bloedcellen maken antistoffen tegen specifieke antigenen of doden cellen die aangetast zijn door virussen en bacteriën.

Het bijzondere is dat voor ieder mogelijk antigeen (miljoenen!) aparte lymfocyten in het lichaam zitten.

Deze lymfocyten worden echter pas in grote getale gemaakt na een besmetting met dat vreemde antigeen.

Het duurt na een besmetting dus even voor er voldoende antistoffen zijn om de indringer, meestal een bacterie of virus uit te schakelen. In die periode kan de ziekteverwekker zich zo snel vermenigvuldigen dat een mens ziek wordt.

Zodra er voldoende cellen met antistoffen aangemaakt zijn, wordt de ziekteverwekker uitgeschakeld en geneest men. Als de aanmaakt te lang duurt, wint de ziekteverwekker.

http://www.bioplek.org/animaties/afweer/afweersamenvatting.html
erotisi
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Min: slechts één voorbeeld van mogelijkerecatie sop lichaamsvreemde stoffen
Reddie
8 jaar geleden
Min voor het overschrijven van het internet.
Laat vraagsteller eerst vertellen wat hij bedoelt.
erotisi
8 jaar geleden
Maar vraagsteller kan het in zijn algemeenheid bedoelen.