is muziek toegestaan bij christenen ik ben zelf moslim en het mag niet bij ons dus mag het bij christenen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
6.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat komt niet omdat je moslim bent, maar waarschijnlijk omdat je ouders een specifieke moslimdenominatie aanhangen of bij een moskee/imam zitten die streng in de leer zijn. En wat mag exact niet? Gebedszang mag bijvoorbeeld wel toch?
Erna55
8 jaar geleden
Er zijn veel beroemde muziekstukken die juist voor de kerkelijke diensten geschreven zijn.
Beroemd zijn de gezongen missen in de katholieke kerk, de psalmen bij protestante diensten etc.
Je kunt ook googelen op kerkmuziek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.vraagislam.nl/wat-zegt-de-islam-muziek/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@soldaatiraq Wat bedoel je exact als je zegt: en het mag niet bij ons Wat mag niet, waar niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb er zelf maar een vraag van gemaakt. http://www.goeievraag.nl/maatschappij/religie/vraag/582106/stromingen-moslimgeloof-muziek-vokaal-instrumentaal
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelf ben ik ook moslim maar wel een moderne... Erg vervelend dat je geen muziek mag luisteren
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik vraag me af of het hier echt om muziek gaat of om het bezit van een radio...Zoals je regelmatig ook hoort van de televisie (verstop in een kastje)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dacht ik ook HeerVodemort, in Afghanistan bvb, mogen ze ook geen radio's hebben.
De vraag mag uiteraard iets duidelijker gesteld worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn onderburen zijn Turken en die draaien vaak van die luide house muziek. Dus het geldt kennelijk niet voor alle moslims. Heb wel video's gezien waarin moslims muziekinstrumenten vernietigen, dus er is wel degelijk een stroming die dit verbiedt. Zie bijv deze video: https://www.youtube.com/watch?v=jdynGqxdBk8

Antwoorden (5)

In christelijke kerkdiensten is muziek toegestaan en heel gewoon. Er worden psalmen en gezangen gezongen en daarbij is muzikale begeleiding, meestal van een orgel, soms ook van andere instrumenten. Voor de genoemde liederen zijn speciale liedboeken beschikbaar die in elke kerkdienst worden gebruikt. In de link vind je een voorbeeld dat veel gebruikt wordt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een min. Het is zo geschreven dat je direct het verkeerde er van denkt als je in de situatie zit van de vrager. "In christelijke kerkdiensten is muziek toegestaan en heel gewoon." Als ik dit zou lezen, zou ik denken dat het daar bij ophield. Echter bij het gros van de christenen is muziek overal toegestaan dus buiten de kerkdienst en ook niet kerkelijke muziek. Hoogstens dat sommige bepaalde muziekstromingen of teksten niet goedkeuren/afkeuren/verbieden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat de vraag inderdaad betrekking heeft op samenkomsten want in de moslimwereld buiten de moskee is muziek heel gewoon. Of heb jij nog nooit gehoord van Umm Kulthum?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb de vs maar even een extra vraag gesteld, want ik ben nu ook niet helemaal zeker meer van wat hij nu exact bedoelt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.islamawareness.net/Music/prohibited.html Volgens mij zijn er echt moslims die beweren dat muziek verboden is voor hen, ongeacht de plek (moskee/thuis).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1291218/Muslim-pupils-taken-music-lessons-Islam-forbids-playing-instrument.html
Er zijn heel veel verschillende stromingen binnen het christendom, maar ik ken er geen een die muziek verbiedt. Hooguit zijn sommige liedjes taboe vanwege de teksten. Maar instrumentale muziek heeft wat dat betreft geen enkel bezwaar.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Muziek als zodanig niet, psalmen en gezangen zullen bij alle christelijke stromingen wel worden geaccepteerd. Maar m.n. in de rechterflank (de gereformeerde gezindte, waartoe ik zelf ook behoor) zijn zeker niet alle christelijke gezangen toegestaan, en wordt bij de begeleiding van de eredienst alleen gebruik gemaakt van een orgel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pieter1986 Kan je dat even uitleggen? Waarom is iets wat christelijk is, NIET toegestaan?
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik neem aan dat hier met 'niet toegestaan' niet bedoeld wordt 'verboden om te zingen of te luisteren als privépersoon', maar meer iets als 'niet opgenomen in de verzameling gezangen die in de eredienst gebruikt wordt' ?
Amadea
8 jaar geleden
De vraag betreft volgens mij muziek in het algemeen, en niet wat er tijdens een eredienst of mis zou mogen worden uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo zie ik de vraag ook. Ik heb de vrager om verduidelijking gevraagd, want heel duidelijk is het niet. En heel waarschijnlijk ook niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat, aanvulling van Kierkegaard klopt. Maar inderdaad (terechte opmerking van Amadea) las ik de vraag weer alsof het muziek in de eredienst betreft. Goed lezen blijft dus geboden. Neemt trouwens niet weg dat de muziek uit de verschillende christelijke stromingen niet altijd door alle stromingen gewaardeerd wordt, ook buiten de eredienst. Dit heeft zowel met vorm als inhoud te maken. Zo wordt het bijv. niet aangeraden vanuit mijn achtergrond om de EO-Jongerendag te bezoeken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/EO-Jongerendag
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pieter1986 Bedoel je met christelijke gezangen dan in dit geval wat anders dan psalmen en gezangen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat, klopt. Wel alle psalmen, en verder wat mijn kerk betreft alleen de gezangen die ook achterin het psalmboek zijn opgenomen. Maar niet, zoals in veel protestantse kerken ook gebruikelijk is, bijvoorbeeld de bundel Opwekking.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opwekkingslied En ja, ik ben op de hoogte van de kritiek die op deze bundel gegeven wordt vanuit mijn kerkelijke kring. Die varieert van uitermate kortzichtig (letterlijk gehoord: "het woord 'Hallelujah' komt er te vaak in voor") tot wat meer gematigde en gefundeerde kritiek (bijvoorbeeld dat Opwekking te eenzijdig de nadruk legt op het prijzen van God). Mijn standpunt houdt het midden. Ik heb er geen bezwaar tegen dat in onze kerk alleen psalmen en gezangen worden gezongen omdat deze m.i. Bijbels voldoende gefundeerd zijn en ook de diversiteit bieden in enerzijds de lofprijzing van God en anderzijds ook de vertroosting van de mens die in de put zit, aan de orde stelt.
Tegelijk denk ik dat, zoals een enkele psalm de nadruk legt op een aspect, dit ook geldt voor de liederen uit Opwekking. Als aanvulling zou ik er dan ook zeker geen bezwaar te hebben tegen het zingen daarvan. Ik formuleer het nu wat omslachtig, maar er zijn dan ook best grote verschillen te zien, alleen al in de verschillende protestantse kerken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
al met al komt het er dus op neer dat muziek is toegestaan, dat is jullie conclusie, toch? naar mijn mening is dit alles wat Maartenverrips wilde weten, en is deze vraag dan ook beantwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet mijn conclusie. Het ligt er aan waar en wat door wie wordt toegestaan. MaartenVerrips is niet de vragende partij. Wat de vrager nou exact wil weten blijft een raadsel.
Bij sommige kerken wordt in de diensten alleen gezongen en geen instrumenten gebruikt.
http://www.bereacoc.com/whychrisworship.htm

Wellicht dat sommige dit gebruik ook meenemen buiten de kerkdiensten.
https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20061224223521AAH1VKU

Maar dit staat ver van de gemiddelde denominaties, ik ken er in Nederland geen die dat aanhouden, ook in de VS is dit een kleine minderheid.
In de regel is er zowel muziek(vokaal en/of instrumentaal) binnen zowel als buiten de kerk. Ook wordt er veel naar seculiere muziek geluisterd door de meeste christenen (velen zullen amper dat onderscheid maken).

Afhankelijk waarover je spreekt is het antwoord dus grotendeels "JA" dat mag. Zo is het voor mij ook nog niet duidelijk wat er exact niet zou mogen bij moslims. Dat verschilt ook nogal volgens mij per moskee/imam/stroming.

Toegevoegd na 54 minuten:
http://www.gemeente-van-christus.org/Preken/Davison/Roy/spelen.html

Maar ook hier zijn er christenen die het zo zien:
"Het gebruik van muziekinstrumenten bij de aanbidding is een uiterlijk teken van ernstige geestelijke tekortkomingen: n.l. het verwerpen van Gods gezag, en aardsgezindheid."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is inderdaad zo bij de islamieten, dat de profeet erkende dat er onder zijn gemeenschap 'ongetwijfeld zeker mensen zullen zitten die ontucht, zijde voor mannen, alcohol en muziekinstrumenten zullen toestaan' maar hij verafschuwde de mensen die muziekinstrumenten die verboden zijn als 'toegestaan' te verklaren.
Hij stelde het gelijk aan het toegestaan verklaren van alcohol en ontucht. Ook in de Soenan-boeken en de Moesnad van Imam Ahmad zijn overleveringen te vinden die duiden op het verbod van muziek en de vreselijke bestraffing van diegenen die het toestaan.
Het luisteren van muziek en muziekinstrumenten wordt gezien als 'het verkwisten van tijd en geld en het gehecht zijn van het hart aan iets anders dan Allah.
De persoon die naar muziek luistert wordt namelijk hierdoor weerhouden om zijn wereldse en godsdienstige plichten na te komen. Toch zijn er ook imams die wel het geluid van de Doeff toestaan tijdens een bruiloft, maar verder ook alle gezang en muziekinstrumenten verbieden. Zelfs dit is al omstreden tussen de geleerden.

De Christenen zijn altijd open voor muziek geweest. De Bijbel veroordeelt geen enkel specifiek muziekinstrument en hier worden ook vele snaar- en blaasinstrumenten in vermeldt. In de bijbel werd al geschreven over koning David, die met zijn harp muziek maakte ter verheerlijking van God, maar ook om afleiding te brengen bij mensen die geplaagd werden door boze geesten in het hoofd. In het Nieuwe testament spoorde de apostel Paulus Christenen al aan, om 'met elkaar te jubelen en te zingen met heel het hart voor de Heer'. Het is daarom bij Christenen een gewoonte om gevoelens door muziek te mogen uiten, vandaar is er de klaagzang, maar ook een lofzang of jubelzang met vaak de bijpassende muziekinstrumenten vergezeld gaand.
Vroeger was dit vaak het kerkorgel, maar de maatschappij kreeg meer inspraak en veranderde van bepaalde inzichten. Toen ikzelf puber was begonnen de 'beat-missen' populair te worden bij de jeugd. De mis werd toen begeleid door een beat-band met meestal gitaren en drums, iedereen ging staan en klapte /zong mee en zo werd ook de kerk iets meer populair bij de jeugd die dreigde af te haken.

Het ging ook hier niet zonder slag of stoot, want de aloude gevestigde christelijke orde zag alleen de 'ouwe, trouwe lofzangen' als gepast en eisten halsstarrig dat er geen instrumenten gebruikt werden. Tegenwoordig is elke stijl gepast, zolang de teksten niet aanstootgevend zijn.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Tegenwoordig is elke stijl gepast, zolang de teksten niet aanstootgevend zijn." Nope. Zie mijn antwoord en de reacties van pieter1986 onder die van Amadea. Sommige christenen trekken zich echt niks aan van tijdsgeest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Christenen zijn altijd open voor muziek geweest. "de christenen" bestaan niet: http://www.gemeente-van-christus.org/Preken/Davison/Roy/spelen.html Pas in 666 na Christus, onder leiding van Paus Vitalianus I, werden in bepaalde kerken orgels in gebruik genomen.
Bijna alle Protestantse hervormers waren tegen het kerkelijk gebruik van muziekinstrumenten, samen met het gebruik van wierook, kaarsen en andere onbijbelse elementen van de Katholieke eredienst. Intussen echter hebben de meeste Protestantse kerken deze Roomse innovatie weer tot zich genomen.
Tegenwoordig is in onze streken het kerkelijk gebruik van muziekinstrumenten zodanig ingeburgerd dat velen niet eens willen luisteren naar enige kritiek daarop. Er wordt zelfs gelachen met iemand die weigert bij de aanbidding instrumenten te gebruiken. In hun onkunde lachen ze zodoende ook met de oorspronkelijke christenen en met de ganse christenheid van de eerste 600 jaar na Christus!
Ik ben zelf Christen, van daaruit ook mijn antwoord.
Om het even gemakkelijk te houden ga ik spreken van 'zwaar' en 'licht' (tussen christenen onderling wordt er meer gesproken over 'conservatief' of 'behoudend' en 'progressief'). Dit duidt erop dat de zwaardere categorie alle wetten strenger naleeft en meer traditioneel is dan de lichtere. Dit komt ook tot uiting in de muziek.
De zwaarste stroming (vb gereformeerde gemeente) zingen in de kerk alleen psalmen en enkele gezangen. Er zijn 150 psalmen (elke psalm heeft meerdere coupletten). Deze psalmen zijn zowel lofliederen als klaagliederen. Psalm 103 vers 8 wordt vaak gezongen bij een begrafenis. Daarentegenover staat bijv psalm 150. Hier zing iedereen uit volle borst mee. Overigens worden in deze psalm ook nog wel wat muziekinstrumenten genoemd. Daarnaast zijn er nog 12 gezangen. Al deze liederen worden gezongen op hele noten, waardoor het nogal eentonig klinkt. De begeleiding is een orgel. Andere muziekinstrumenten zijn niet toegestaan in de eredienst, omdat het eenvoudig moet blijven en het gezang voorop moet staan i.p.v. de begeleiding. Buiten de kerkdienst zijn wel veel muziekinstrumenten toegestaan. Je ziet in deze stroming over het algemeen niet dat jongeren op drummen of elektrische gitaar gaan (uitzonderingen daargelaten).

In de iets lichtere kerken (vb christelijk gereformeerde kerk) worden dezelfde liederen gezongen alleen dan ritmisch. Dit betekent dat de noten zowel op hele als halve noten zijn. Dit ligt iets beter in het gehoor. De begeleiding is daar vaak een orgel, maar je ziet ook regelmatig een piano of een trompet (of ander blaasinstrument) erbij. In sommige kerken worden ook gezangen of liederen (liedboek voor de kerken) gezongen.

In de nog weer wat lichtere kerken (vb gereformeerde kerk vrijgemaakt) zie je bandjes. Drumstel, piano, trompet, elektrische gitaar etc. Hier wordt ook opwekking, liederen, heel veel gezangen etc gezongen. Ook allemaal ritmisch. Hier wordt meer aandacht besteedt aan de begeleiding en dat het fijn in het gehoor moet liggen.

In de evangelische kerken, is alles toegestaan qua muziekinstrumenten en er ligt een kleine grens ligt m.b.t. muziek.

Popmuziek:
Ook dit verschilt weer per stroming. In de zwaardere kerken is popmuziek uit de boze. Dit wordt wel geluisterd (soms stiekem) door jongeren. De ouders luisteren dit meestal niet. Deze muziek mag niet geluisterd worden, omdat het wereldse muziek is, die God niet eert. In lichtere kerken luistert men dit wel.