Borstvoeding: in bijzijn van familie ja of nee?

Ik ben net zwanger en zou als het lukt mijn kindje borstvoeding willen geven. Nu vind mijn vriend het gênant als ik dit (zelfs bij mij thuis) zou doen waar eventueel familie of bezoek zou bij zitten. Meer met mensen op hun ongemak doen voelen, ongepast...
Ik zou er de voorkeur aan geven om het dan 'discreet' te doen, bv met een sjaaltje als er volk bij is, maar om bij bezoek de fles te geven, te wachten of maar apart te gaan zitten vind ik ook te ver gaan.
Het gaat er toch om dat de baby eten krijgt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Antwoorden (3)

In de natuur wordt door veel dieren ook gewoon gezoogd. Bij mensen was dit vroeger ook heel normaal. Tegenwoordig zie je het minder maar betekend niet dat het ongepast is. Het is onderdeel van het leven. Dat je er voor kiest om een sjaaltje te gebruiken is netjes. Anderzijds is ook een borst onderdeel van het lichaam en in mijn optiek niet iets om je voor te schamen. Een sjaaltje zoals je aangeeft zal in ieder geval de gevoelige persoon minder reden tot klagen moeten geven. Het moet dus kunnen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi antwoord +.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ en een sjaaltje maakt de omgeving voor de baby rustiger. Maar dat is voor mij ook de enige reden voor een sjaaltje..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@TheSlimReaper, niet iedereen gelukkig, hij alleen gelukkig. Zij zal zich steeds meer gaan aanpassen en beetje bij beetje van haar identiteit verliezen, als hij maar gelukkig is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@TheSlimReaper Baby straks niet gelukkig. Directe borstvoeding geven bindt moeder en kind. En waarom moet de vrouw zich aanpassen aan de man? Als iemand niet weet wat normaal meer is, dan moet je geen rekening gaan houden met die persoon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@theslimreaper Omdat zo de klagende partij (haar vriend, zie ook andere vraag) dan steeds gelijk zou krijgen. Vrager zal moeten gaan leren om voor zichzelf op te komen. Alles wat natuurlijk is, steeds maar verstoppen omdat iemand denkt dat iemand anders er wellicht aanstoot aan zou nemen. Door dit soort verzonnen constructies kweek je schaamte. Zo houdt ik ook expres geen rekening met sommige gevoelens. Mensen moeten maar eens leren dat ze wel eens gekrenkt kunnen worden. "Stom van mij!" Geeft niks hoor, iedereen is wel eens stom. Maar nogmaals, waarom prevaleren haar gevoelens (ik wil borstvoeding geven in mijn huis) boven zijn gevoelens?
Ivana
8 jaar geleden
Een vrouw die borstvoeding wil geven is een zegen voor KIND en VADER. Hij moet eens goed gaan nadenken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zodra hij zijn kindje een keer ziet drinken zal hij heus wel anders gaan denken. heel wat mannen moeten echt wennen aan het idee dat ze nu toch heus vader zijn, en zich ook als een goede vader moeten gaan gedragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@theslimreaper: 'gewoon even afkolven en de fles geven' is niet zo makkelijk als je het hier schrijft. Daarbij is kolven altijd minder discreet dan voeden, en iets wat waarschijnlijk nog veel moeilijk gaat met visite erbij dan voeden. Niet alleen wat discretie betreft, maar bij kolven kan de toeschietreflex soms behoorlijk minder tot afwezig zijn, en met visite in één ruimte zal het voor sommige vrouwen al helemaal niet lukken. Dus dan moet ze zich eerst terugtrekken in een andere ruimte om te kolven (wat bij sommige vrouwen fors meer tijd kost dan één gewone voeding) en vervolgens heb je alle extra handelingen van de fles en het voeden daarmee (waarschijnlijk nog het minst problematische deel van dit scenario, maar toch weer iets wat erbij komt) om vervolgens de fles te geven, wat zeker in de eerste paar weken nipple confusion kan veroorzaken en dus het hele borstvoeding geven nog veel moeilijker kan maken. En ja, het kán gebeuren dat een kind van bijv. twee weken oud al na één flesje vervolgens de borst weigert. Gelukkig is het meestal niet zo dramatisch, maar het wordt niet voor niets vaak aangeraden om - als je borstvoeding kunt en wilt geven - tot drie a vier weken echt alleen de borst aan te bieden. Het heeft dus behoorlijk wat nadelen, nog los van het feit dat bij sommige vrouwen kolven gewoon níet lukt en dat sommige baby's de fles gewoon niet drinken, dus dan kán jouw suggestie al niet eens. En ga je dat allemaal riskeren alleen omdat je vriend er moeite mee heeft dat je met een sjaaltje over je halfblote borst je kind voedt in de woonkamer? IK zou dat niet doen. Ik zou willen weten waaróm hij daar moeite mee heeft, en hem erop wijzen hoe normaal borstvoeding eigenlijk is en laten zien dat het in feite 'overal' gebeurt en dat weinig mensen daar moeite mee hebben, zéker als je je wat bedekt. Maar VS moet daar zelf over beslissen, uiteraard.
Of het geven van borstvoeding in het openbaar al dan niet normaal wordt gevonden, is vooral cultureel bepaald. In sommige kringen wordt het heel normaal gevonden, en in andere kringen vindt men borstvoeding geven vooral privé en er zijn zelfs mensen die er aanstoot aan nemen. Persoonlijk vind ik dat je ten alle tijde je kind borstvoeding moet kunnen geven en dat de mate waarin je jezelf eventueel afschermt of bedekt verschillend is per situatie.

Maar hier hebben we het niet eens over borstvoeding in het openbaar, maar in je eigen huis. Ik zou zeggen: jouw huis, jouw regels. Maar ook hier hangt het waarschijnlijk wat af van het gezelschap: heb je een goede vriendin of je zussen over de vloer, dan zul je het allicht anders aanpakken dan wanneer er een buurman op de bank zit die je amper kent.

Borstvoeding geven kán heel discreet: als een kind eenmaal goed 'hapt', zijn tepel en tepelhof sowieso al niet zichtbaar zolang het kind drinkt, en met een goede voedingsbh en een handdoek of vest hoeft de visite niet direct álles te zien. Eventueel kun je je nog een beetje wegdraaien.

Ik zou het af laten hangen van het soort visite. Het lijkt me sterk dat mensen die speciaal op kraambezoek komen, ervan opkijken dat je je kindje wilt voeden, maar het is de mate waarin je jezelf wat afschermt die het 'm doet. Zit je met alleen vrouwen en/of naaste familie, dan zou ik me er sowieso niet druk om maken en het gewoon doen. Twijfel je of je visite er moeite mee zou hebben, dan kun je het gewoon vragen: 'vindt u het vervelend als ik hier borstvoeding geef? Ik kan eventueel ook in de keuken gaan zitten' (of: naar boven gaan/in de eetkamer/etc. OK: het is vooral een beleefdheidsvraag, maar die mensen die er écht moeite mee hebben, geef je dan in elk geval een gelegenheid om dat aan te geven zodat ze het jou niet meer kwalijk kunnen nemen als ze hebben gezegd het niet erg te vinden. En bij buren en (al dan niet vage) kennissen kun je dan iets discreter zijn wanneer je je kindje aanlegt in hun bijzijn.

Ik heb persoonlijk nooit zo begrepen waarom een tepel van een vrouw het ene moment dient als voeding voor haar kind, en het volgende moment ineens een seksuele prikkel is, terwijl de tepel van een man géén seksuele lading heeft. Ik begrijp wel dat borsten bij een vrouw ook een andere functie hebben, maar toch is het een beetje scheef. Borstvoeding geven is iets heel natuurlijks en ik hoop voor je dat het je gaat lukken om je kindje dat mooie geschenk mee te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, ik vind de laatste zin zo mooi.
Ik hoop dat de vriend van de vragenstelster ook zijn vriendin dit geschenk niet wil onthouden, maar juist in het bijzijn van wie dan ook als een trotse vader toekijkt.
Het is doorgaans duidelijk dat bij het voeden van een kindje een seksuele context ontbreekt. Een baby heeft recht op borstvoeding en er staat zelfs in de wet dat een werkende vrouw met een zuigeling het recht heeft om haar kind de borst te geven. Als ze dat recht wil uitoefenen, moet daar op/tijdens het werk gelegenheid voor worden gegeven. Weinig moeders zullen hiermee te koop lopen, borstvoeding is toch niets bijzonders? Bovendien is het wel iets intiems waar je samen met je kindje ongestoord van wilt genieten (nou ja, als de voeding eenmaal goed op gang is en je kindje geleerd heeft om goed te drinken en niet steeds in slaap valt).
In de familiekring lijkt me dit helemaal geen probleem. Zusjes, broertjes, neefjes en nichtjes vinden het leuk om te kijken hoe een baby drinkt en zeggen lieve dingen tegen de baby en mama (is onze ervaring). Ook als goede vrienden op bezoek zijn, geen probleem -- vaak zitten die in dezelfde levensfase met kleine kindjes of zijn ze zelf in verwachting. Dat met je goede vriendin delen is toch prachtig? Bovendien een goede vriendin die af en toe wat helpt als de kraamzorg is gestopt is toch geweldig?

In het openbaar is het wel anders. Iedereen snapt dat als je lang op reis bent, het onvermijdelijk is om je kind de borst te geven (afkolven in het openbaar lijkt me nog veel minder geslaagd); maar vaak zijn er op luchthavens e.d. plaatsen ruimtes waar dit kan. Het doet zich vooral voor als je lang in de trein zit. En daar kun je ook heel discreet de borst geven; tenzij je alleen met je kindje reist, kan je reisgenoot (man, moeder etc...) best een jasje leggen op je borst met je zogende baby. Dus in het openbaar kan het ook prima, als je wat discretie in acht neemt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Een dikke Plus. Afkolven is trouwens een vaardigheid die behoorlijk wat oefening vereist.
Degenen roepen dat een borstvoedinggevende moeder dat dan maar moet doen, weet niet waar hij/zij het over heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies! Plus +