Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vanaf wanneer bestaan in de mitose chromosomen uit 2 chromatiden?

In de laatste fase van de mitose bestaat een chromosoom slecht uit 1 chromatide. Dit zouden toch uiteindelijk 2 chromatiden moeten worden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tijdens de interfase wordt het DNA gekopieerd. Vervolgens krullen de DNA strengen tijdens de profase op tot de bekende chromatide paren die je op plaatjes ziet. Deze plaatjes worden gemaakt door de celdeling met bepaalde stofjes stop te zetten in de metafase.

Uiteindelijk worden de chromatide paren tijdens de anafase uit elkaar getrokken en naar de afzonderlijke celhelften gebracht.

Ik denk dat je verwarring zit in de plaatjes van chromosomen met de bekende X-figuur. Chromatide paren zijn eigenlijk 2 chromosomen die aan elkaar geplakt zitten. Chromatide is een woord om die helften te benoemen. De x-figuur van chromosomen is dus alleen te zien tijdens de celdeling (in delende cellen die vast gezet zijn in de metafase).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is je stelling niet juist. Van wat ik me herinner uit mijn "schooltijd" is het verdubbelen van de chromosomen ongeveer het allereerste wat een cel doet tijdens zijn mitose. Zolang de deling nog niet heeft plaatsgevonden worden die chromosomen dan chromatiden genoemd, die vervolgens netjes verdeeld worden en verhuizen naar de polen van de cel.
Maar die chromatiden bestaan dus al uit de bekende twee strengen DNA, en hoeven dus aan het eind van de mitose niet nóg eens verdubbeld te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding