Moeten studenten in een studentenhuis betalen voor een afzuigkap in de gemeenschappelijke keuken of is dit de verantwoordelijkheid van de huisbaas?

Volgens het contract betalen we huur voor de kamer en voor gemeenschappelijke ruimtes. Tevens de kosten voor gas/water/licht.
Daarnaast is er een borg betaald voor het gasfornuis en de keukenkasten. Deze kasten vallen echter bijna uitelkaar en we willen graag een afzuig kap hebben. Wie is daar nu voor verantwoordelijk wij of hij?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
3.7K

Antwoorden (5)

Volgens mij is een afzuigkap gewoon een voorziening. Je moet goed kijken wat in het contract staat, en daarop voortborduren. Als het daar niet in staat betekent het niet dat je daar geen recht op hebt. Er zijn ook algemene 'wetten' voor.

Ik heb de bron niet doorgelezen, maar misschien is het handig voor jou.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou erg dom zijn van de huisbaas om er geen te geven! Doet ie het niet, dan zullen de muren en het plafond er snel ranzig uitzien. Ik neem aan dat de huisbaas dan wel verantwoordelijk is voor dit fenomeen als jullie normaal gebruik maken van de keuken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij het huren van een kamer, huis of appartement is de woningbouw altijd verantwoordelijk voor dit soort spullen.
dit geldt dus in dit geval voor jullie huisbaas, jullie huren van hem dus hij moet zorgen dat alles in orde is, tenzij dit door de bewoners is vernield.

wanneer hij een afzuigkap niet noodzakelijk vind kunnen jullie aankaarten dat jullie het nodig vinden, dat het anders onhygienisch is en de keuken er vies van wordt en het huis gaat stinken.

Maar als de huisbaas beetje fatsoenlijk is aangelegd dan denk ik niet dat dit een groot probleen op gaat leveren :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de meeste gevallen is de huiseigenaar verantwoordelijk voor dit soort dingen. Mocht je echt geen medewerking krijgen van je huisbaas leg dan het probleem voor aan de huurcommissie. De huurcommissie houdt meestal eens per maand spreekuur in de steden. Zoek op wanneer dit bij jouw in de buurt is. Zorg dat je het contract bij je hebt en zoveel mogelijk andere relevante stukken.
Het lokale bureau voor rechtshulp oid. kan je meestal ook de details van dit soort regels uitleggen vaak zonder kosten.

Mocht je zeker weten dat dit onderhoud de taak is van de eigenaar en het daadwerkelijk noodzakelijk onderhoud is en hij/zij weigert alsnog om het probleem op te lossen kan je contact zoeken met de gemeentelijke bouw en woning toezicht. Die hebben het mandaat om de reparatie zelf uit te laten voeren en de rekening bij de eigenaar te leggen in het uiterste geval. Ik ga er wel van uit dat het zo ver niet komt. Let ook op dat zo de relatie tussen huurder en verhuurder behoorlijk onder druk kan komen te staan en je het risico loopt dat je elkaar probeert weg te pesten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook al zou het aardig of slim van de huisbaas zijn om te voorzien in een afzuigkap: er bestaat niet zoiets als recht op een afzuigkap als je woningruimte huurt. Als dat zo was, zouden ook de legitieme woningcorporaties in Nederland diep in de buidel moeten tasten, er zijn namelijk heel veel huurwoningen zonder afzuigkap.

Dat je een borg moet betalen voor kasten die sowieso al bijna uit elkaar vallen, is natuurlijk niet oké, maar ik kan me voorstellen dat je akkoord gaat met dergelijke eisen vanwege de kamernood.