waarom worden daders soms doodgeschoten door de politie?

Ik vraag me af waarom de politie soms mensen doodschiet.Het is toch ook mogelijk om bv. in de benen te schieten (dan kan iemand ook niets meer doen), zodat men de daders nadien nog kan ondervragen (wat wellicht jaren opzoekwerk kan besparen).

8 jaar geleden
in: Overig
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Bewegende benen zijn moeilijker te raken dan een romp. Daarbij denk ik dat het soms veiliger is om een bepaald figuur om te leggen dan het risico te lopen dat deze ontsnapt en andere mensen in gevaar brengt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Soms, is de situatie zodanig dat schieten om te doden de meest logische optie is. In andere gevallen zou dat idd een optie zijn, en ik denk ook dat dit wel gebeurd/getrained wordt. Echter een been raken is bijhoorlijk mikwerk. Iemand op zijn torso raken is een stuk makkelijker. Als iemand met een mes op je afrent, is 6 keer op zijn been mikken wellicht te laat. Er zijn ook situaties zat waarbij schieten in het bijzonder niet nodig is. De video's uit Amerika vliegen je om de oren. Laatst een man die getaserd werd EN doodgeschoten....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als iemand ook een wapen heeft en gebruikt blijft ie dan terug te schieten. Daarnaast wordt het ook niet altijd expres gedaan.
liveisgreat
8 jaar geleden
Een taser kan men idd ook gebruiken om iemand tijdelijk uit te schakelen zonder hem/haar te verwonden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, maar nou kijk maar: https://www.youtube.com/watch?v=H2h7rHgBzTc De Nederlandse politie gebruikt geen tazers dacht ik trouwens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stijf van de drugs willen tasers soms ook niet helpen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar als je op de grond ligt van het getaser, is iemand daarna doodschieten wat overtrokken.
liveisgreat
8 jaar geleden
inderdaad...
wist niet dat tasers niet hielpen als je gedrogeerd bent, is dan wellicht ook niet altijd een optie.
misschien moeten ze doen zoals bij dieren : een onmiddellijke verdoving afschieten. maar als dat ook niet helpt als je drugs neemt, hm...

Het beste antwoord

Als de politie iemand aan wil houden en daarbij een vuurwapen moet gebruiken, dan zullen ze ook gewoon "netjes" op de benen schieten. Echter in sommige gevallen wordt het wapen niet gebruikt voor de aanhouden, maar ter afwending van onmiddellijk gevaar, en dan heb je het gewoon over noodweer.

Daarbij is het om het gevaar af te wenden noodzakelijk om maatregelen te treffen die iets verder gaan dan het voorkomen dat een verdachte de benen neemt. De politie zal daarbij in principe ook niet schieten om direct te doden (b.v. een schot door het hoofd) maar om (zwaar) te verwonden. Maar in het heetst van de strijd kan er bij een bewegend doelwit natuurlijk makkelijk wat mis gaan wat een overlijden tot gevolg heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
dat is mijn vraag net; hoezo zwààr verwonden? maar ik word al wat wijzer uit de antwoorden. ze zouden de politie beter leren op bewegende delen te schieten.

Andere antwoorden (1)

Meestal is het de bedoeling dat daders in de benen worden geschoten, zodat ze tijdelijk uitgeschakeld zijn en voor het onderzoek verhoord kunnen worden en ze misschien toegeven. Soms is het voor politie echter noodzakelijk om een dader dood te schieten. De dader is op dat moment dermate gevaarlijk dat dit de enige optie is. De dader houdt bijvoorbeeld een gijzeling, houdt een politie onder vuur of heeft al enkele politieleden vermoord. Er is dan vaak geen andere keus en er moet snel gehandeld worden en dan wordt dit soms als enige optie gezien.