Hoe bereken ik deze schaal?

Als ik een tekening op schaal heb gemaakt waarbij ik de werkelijke metingen allemaal heb vermenigvuldigd met 0,15; wat is de schaal die ik gebruikt heb dan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (2)

dat is 1:6,6666 etc etc. ook te noteren als 1:6+(2/3)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ook te noteren als 1:6+(2/3) Nee dat is 5/6, dus dat is een onjuiste notatie.
Eerst een simpel voorbeeld.

Een schaal van 1:10 zou betekenen: als iets 10 cm 'in het echt' is, is het op jouw tekening 1 cm. Met andere woorden, je moet alles 'vanaf jouw tekening' vermenigvuldigen met 10 om het echte antwoord te krijgen. Ofwel (omgekeerd): je hebt de werkelijke afmetingen met 1/10 -e vermenigvuldigd.

Algemener: een schaal van 1:x zou betekenen: als iets x cm 'in het echt' is, is het op jouw tekening 1 cm. Met andere woorden, je moet alles 'vanaf jouw tekening' vermenigvuldigen met x om het echte antwoord te krijgen. Ofwel (omgekeerd): je hebt de werkelijke afmetingen met 1/x -e vermenigvuldigd.

Nu omgekeerd.

Als bij een schaal van 1: x hoort dat je de werkelijke afmetingen met 1/x vermenigvuldigt, hoort dus bij de uitspraak dat je de werkelijke afmetingen met 'x' moet vermenigvuldigen, de schaal 1 : "(1/x)"

Jij zegt dat je 'de werkelijke afmetingen met 0.15 moet vermenigvuldigen'. De schaal wordt daarmee

1 : ( 1/ 0.15) =
1 : (1/ (15/100 ) ) = (delen door 5 )
1 : (1/ (3/20 ) ) = (uitwerken)
1: (20/3) = (decimale waarde geven):

... en dat is dus je schaal.