wat betekend waardigheid?

ik heb geen woordenboek thuis en ik vraag het aan jullie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4K

Antwoorden (6)

het woord waardigheid heeft het woord "waarde" in zich. je hebt waarde, en draagt dat uit.
13 jaar geleden
Dat je geen woordenboek hebt is geen excuus, want je kunt het op internet opzoeken:

` waar - dig - heid de -woord (vrouwelijk) waardigheden 1 deftigheid: in al zijn waardigheid ; 2 gevoel van eigenwaarde of stand: iets beneden zijn waardigheid achten ; 3 ambt, functie: in zijn waardigheid van voorzitter
13 jaar geleden
Waardigheid kan verwijzen naar:

A} een ander woord voor Oxidatietoestand, een maat voor de mate waarin een atoom geoxideerd is
B} Menselijke waardigheid is de naam voor een kwaliteit die kenmerkend is voor menselijk leven.

Het begrip wordt gebruikt ter aanduiding van onder meer de basis van de mensenrechten,
een kwalitatief niveau van leven dat door het respect van anderen wordt beschermd,
en een menselijk bestaan waarin de basisvoorzieningen zijn verzekerd.

Waardigheid is een waarde die zowel een individuele als een collectieve toepassing heeft.
De spanning tussen het individu en de sociale omgeving wordt in deze waarde op een positieve manier opgelost. Individuele waardigheid laat zich alleen ervaren in het erkend worden door de ander.

Synoniemen van waardigheid kunnen zijn:
ambt
decorum
kwaliteit
majesteit
zelfgevoel
zelfrespect
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ohw momopoyoly: zie nu pas dat jij dat al hebt geantwoord..sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja geinig, dat gebeurt mij ook nogal eens.
Maar dat maakt het des te duidelijker.
De waarde van het menszijn wordt gehandhaafd door de medemens die respect heeft voor de ander. Zo ongeveer staat het in het Handvest van de Verenigde Naties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woord: waardigheid (zelfst. naamw.)
Synoniem van waardigheid: ambt
Synoniem van waardigheid: decorum
Synoniem van waardigheid: kwaliteit
Synoniem van waardigheid: majesteit
Synoniem van waardigheid: zelfgevoel
Synoniem van waardigheid: zelfrespect
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waardigheid
` waar - dig - heid de -woord (vrouwelijk) waardigheden 1 deftigheid: in al zijn waardigheid ; 2 gevoel van eigenwaarde of stand: iets beneden zijn waardigheid achten ; 3 ambt, functie: in zijn waardigheid van voorzitter
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/waardigheid

waardigheid
menselijke waardigheid; universele waarden
Gevonden op http://www.amnesty.nl/encyclopedie_lemma

Waardigheid
* een ander woord voor Oxidatietoestand, een maat voor de mate waarin een atoom geoxideerd is * menselijke waardigheid
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Waardigheid

waardigheid
deftigheid functie, ambt, rang bedaardheid, beheersing
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/waardig

waardigheid
1) Ambt 2) Beroep 3) Decanaat 4) Decorum 5) Deftigheid 6) Digniteit 7) Drostambt 8) Ereambt 9) Fatsoen 10) Graad 11) Grandezza 12) Grootheid 13) Hoedanigheid 14) Kwaliteit 15) Majesteit 16) Rang 17) Respect 18) Statigheid Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo