Hoe kan ik een H-profiel beschermen?

Wij hebben in onze fabriek diverse stellages gemaakt van H-profielen. Nu zijn er mensen die hun ogen in hun zak hebben en hun hoofd stoten aan de kopse kanten van deze balken. Bestaan hier kunststof beschermingen voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een fabriek moeten mensen meestal veiligheidshelmen dragen waarvan de klep het zicht ontneemt net boven ooghoogte.
Verder zijn de botsers niet dom maar degenen die de constructie onveilig plannen.

Antwoorden (6)

Je zou z.g pijp-isolartie over de scherpe delen kunnen aanbrengen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die mensen hebben hun ogen niet in hun kontzak, maar waarschijnlijk net een paar centimeter lager da de profielen staan / hangen. En net als de meeste mensen hebben ze hun blik ongetwijfeld gericht op hun omgeving / de vloer waar ze lopen, en niet in de lucht, waar we normaliter weinig gevaar te duchten hebben (behalve dan van openstaande hoge kastjes, en uitstekende H-profielen).

het probleem zit hem dus niet in de mensen, maar in de hoogte waarop de profielen zijn gebouwd. De enige manier om stoten te voorkomen is dan zorgen dat ze onderdaan breder zijn dan boven, anders voorkom je dat gewoon echt niet. Een rubber of kunststof bescherming (ik neem trouwens aan dat je de mensen wilt beschermen en niet zozeer de profielen, die kunnen wel een stootje hebben) kan de klap wel iets verzachten, maar het blijft onaangenaam.

Voor de lange termijn (dus tenzij het om een tijdelijk kunstproject gaat ofzo, maar echt om definitieve constructies) is het wellicht toch verstandiger de ruimtelijke constructie van de stellages nog eens onder de loep te nemen. want ze op ' stoothoogte' hangen kan nooit de bedoeling zijn, en zorgt zeer beslist voor een onveilige werkomgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1; de hoogte en zichtbaarheid deugt gewoon niet.
Alleen snap ik niet wat je hiermee bedoelt:
"De enige manier om stoten te voorkomen is dan zorgen dat ze onderaan breder zijn dan boven, anders voorkom je dat gewoon echt niet"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een stellage bouwt die onderdaan minimaal even breed of net iets breder is dan boven ooghoogte, zullen mensen zich er niet aan stoten omdat ze er niet dicht genoeg bij (kunnen) komen, en bovendien op vloerhoogte kunnen inschatten hoe ver het uitsteekt. Als je een keuken zou bouwen waarvan de (hoge) bovenkastjes verder uitsteken dan de onderkastjes, zou je ook dagelijks tig keer je hoofd stoten. en dat ligt dan ECHT niet aan jou. Of een lamp die nét boven ooghoogte maar onder scalphoogte hangt ; hoeveel keer per dag loop je daar wel niet tegenaan ?
Je hoeft het profiel niet te beschermen, maar je moet zorgen dat de mensen er niet tegenaan lopen met hun hoofd. Een stootkussen maakt het niet veel beter: mensen stoten dan nog steeds hun hoofd daar.
Dat kan wel door te zorgen dat ze daar niet kunnen lopen, gewoon door het af te zetten, hekwerk of zo.

Ik ken wel een aantal fabrieken waar op hoofdhoogte zaken hangen en waar afzetten van de loopruimte niet mogelijk is. Bij al die fabrieken geldt er helmplicht voor de betreffende ruimtes. Is dat ook bij jullie het geval? Zo niet, zorg daar dan voor want er is een ongeluk gebeurd voordat je het weet.
14 jaar geleden
Als je iets op die profielen zet stoten de mensen nog steeds hun hoofd.
Beter is het om te zorgen dat de mensen de profielen opmerken; hang stukjes roodwit afzetlint tot 30 cm onder het profiel en het euvel is verholpen.
Wel heel goed vastzetten met een lat o.i.d. anders liggen ze er na een dag weer af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van de hoogte van je profiel; snij een tennisbal open en klem die eromheen.

Misschien kun je er ook gehalveerde PVC pijpen op klemmen/lijmen.

Of iedereen op kosten van de zaak naar Hans Anders.......
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kan je er een hekje voor plaatsen, zodat zij
eromheen moeten lopen.