Hoe Kan ik productief leren?

Ik moet veel dingen in engels, nederlands en medische term leren, of zelfs plaatjes kijken en benoemen.. en heel veel theorie.. hoe kan ik dan productief leren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soortgelijke vraag is vaker gesteld. Zie link:
http://www.goeievraag.nl/vraag/manier-tentamen-leren.52213
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herhaal ik mijn antwoord op die eerder gestelde vraag: Met discipline.
Iedere dag een gedeelte.
Vaak herhalen.
Gaan zitten met je vingers in je oren en lezen, lezen.
Zorgen dat je begrijpt wat je leest.
Herhalen.
Je niet laten afleiden.

Antwoorden (3)

Probeer de leerstof te filteren; dus maak samenvattingen, kies zelf uit wat relevant is en wat niet, en probeer daarmee rekening te houden met de leerstof die je in de les hebt gekregen.

Het is belangrijk dat je het bos van de bomen kunt onderscheiden, zeg maar. Dus dat je zelf probeert te benoemen wat wel en niet belangrijk is om te leren.

Veel succes ermee!
En vraag desnoods hulp aan een docent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Maak een goede planning van wat je wilt doen, voor elk deel van de dag, met de te bestuderen stof erbij.

- Bekijk wanneer je je het beste kunt studeren, 's morgens, 's middags of 's avonds. Niet iedereen is op hetzelfde moment van de dag geconcentreerd.

- Probeer je niet langer te concentreren dan een half uur. Ga daarna een paar minuten iets heel anders doen! Een rondje lopen, een computerspelletje of de auto wassen.

- Na drie blokken van 30 minuten heb je een langere pauze verdiend.

- Probeer in zo'n rustig mogelijke omgeving te studeren. Ga er goed voor zitten, zet rustige muziek op en de televisie uit!

- Probeer echt geïnteresseerd te zijn in wat je leest/leert, ook al boeit het onderwerp je niet echt. Als je de interessante dingen naar boven haalt, dan kun je de informatie veel beter onthouden.

- Neem voordat je begint alles even door, zodat je weet wat je gaat lezen en hoe alles is opgebouwd.

- Ga vervolgens heel gedetailleerd de stof doornemen.

- Probeer niet aan andere dingen te denken dan aan leren en dwing jezelf rustig te blijven zitten.

- Als je teksten hebt doorgelezen, laat deze dan even bezinken. Probeer er even over na te denken.

- Maak schema's van de te bestuderen tekst.

- Probeer je tijd goed te verdelen. Elke dag een uurtje studeren betekent dat je niet hoeft te stressen tijdens repetitieweken. Sommige mensen presteren beter onder hoge druk, maar het leren heeft weinig zin als je het slechts een dag kan onthouden. Je hersenen slaan alles beter op als ze vaker de informatie onder ogen krijgen.

- Je begrijpt de stof pas volkomen als je hem kunt uitleggen aan iemand anders. Probeer dit uit. Ook al snapt een ander het al, gebruik hem als testobject om te kijken of jij het goed begrijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer hoofdlijnen te maken waaraan je als een kapstok de feitjes kunt ophangen... Alles wat je kunt beredeneren, begrijpen dus, onthou je gemakkelijker...
Maak porties van stof die bij elkaar hoort en herhaal die steeds...
Sommige mensen leren het gemakkelijkst als ze alles opschrijven... (in schemaatjes) anderen leren graag hardop...
Maar vooral: raak niet in paniek door de hoeveelheid... opeens is het zover: alles zit erin en grijpt netjes in elkaar als een logisch geheel....