mag een boa controleur op de flora en faunawet iemand staande houden in een winkel die een pakje sigaretten steelt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (6)

Buitengewoon opsporingsambtenaar

Een buitengewoon opsporingsambtenaar(boa) is een functionaris met opsporingsbevoegdheid. Voorbeelden van buitengewoon opsporingsambtenaren zijn onder meer jachtopzieners, milieu-inspecteurs, boswachters en medewerkers van de Arbeidsdienst die in loondienst werken en dus een werkgever hebben. Ook kunnen boa's in dienst zijn van de politie of marechaussee.

Dus ja, de zelfde bevoegdheden als een straatagent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering is bij ontdekking op heterdaad iedereen bevoegd een verdachte aan te houden. De aangehoudene moet wel "onverwijld" aan de politie worden overgedragen. Om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, mag de aanhouder dwang uitoefenen, bijvoorbeeld door hem tegen de grond te houden. Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig is om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat.

Toegevoegd na 48 seconden:
Als boa contoleur misschien niet, als burger wel zolang hij zich houdt aan artikel 53.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, net zoals een conducteur (ook een BOA) een zakkenroller staande mag houden.

Je kunt het vergelijken met een zedenrechercheur die een winkeldief staande houdt. Het hoort niet tot zijn hoofdtaak als zedenrechercheur, maar valt wel binnen zijn opsporingsbevoegdheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor,dat mag hij/zij en zelfs jij mag dat!Ook al ben je geen enkel soort controleur!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sterker nog; elke burger mag in geval van heterdaad iemand staande houden (niet AANhouden!) en overdragen aan de politie.

"Eigenhandig optreden.
Mag een burger die getuige is van een misdrijf de verdachte aanhouden?

Op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering is bij ontdekking op heterdaad iedereen bevoegd een verdachte aan te houden. De aangehoudene moet wel "onverwijld" aan de politie worden overgedragen. Om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, mag de aanhouder dwang uitoefenen, bijvoorbeeld door hem tegen de grond te houden. Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig is om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat. Het is toe te juichen dat dagelijks burgers van deze bevoegdheid gebruik maken. Zowel politiemensen als officieren van justitie zijn in de praktijk coulant tegenover burgers die het initiatief hebben genomen om iemand aan te houden.

Er is echter een duidelijke grens waar de geweldstoepassing moet ophouden. Zodra de verdachte zich heeft overgegeven of weerloos is, dan is het doel bereikt en is er geen geweld meer nodig. Dat geldt voor een aanhouding door de politie maar ook voor een aanhouding door burgers. Wanneer het geweld doorgaat nadat iemand is aangehouden, slaat het om in redeloos geweld. Een aanhouding door een burger is prima, maar wat niet mag is dat de aangehoudene vervolgens een paar flinke klappen na krijgt. Of dat nou is omdat iemand stoom moet afblazen of omdat hij het idee heeft dat hij zelf de verdachte moet straffen, zulk geweld is niet toelaatbaar. "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen(ook burgers) mag iemand "aanhouden" op heterdaad, maar moet deze direct overdragen aan de politie, maar een BOA mag wel iemand "staande houden" , omdat deze daar de bevoegdheid toe heeft, dit is een groot verschil,
groet ardylee