Tornado's komen relatief vaak in het centrale deel van Verenigde Staten voor, gemiddeld zo'n duizend per jaar. De meeste zijn niet sterk, maar sommige wel. Het gebied dat wel Tornado Alley genoemd wordt, van midden-Texas tot het oosten van Nebraska en Iowa heeft er het meeste mee te maken, voornamelijk in de maanden april, mei en juni.

Vochtige warme lucht stroomt vanuit de Golf van Mexico noordwaarts en schuift over Tornado Alley onder een luchtlaag afkomstig uit Mexico en de Rocky Mountains, waarin de temperatuur sterk afneemt met de hoogte. Zo wordt aan de twee voorwaarden voor sterke onweersbuien wordt voldaan. Daarbij komt, dat er een zuidelijke wind waait, die vlak boven het aardoppervlak sterk toeneemt met de hoogte. Dit wordt een low level jet genoemd. Rond 5 kilometer hoogte waait daarbij een sterke westelijke wind. Die ruimen van de wind met de hoogte levert een extra bijdrage aan het ontstaan van rotatie in de eventuele buien die ontstaan.

Toegevoegd na 54 seconden:
In tornado alley heb je dus vaak ideale omstandigheden voor het ontstaan van een tornado.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de botsing van koude lucht op warmere lucht boven het relatief vlakke Texaanse land (en de hele Mid-West in de VS)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeleken met andere landen, Texas gelederen nummer 1 voor de frequentie van tornado's, nummer 1 voor het aantal doden, aantal gewonden en 1 voor nummer 1 voor de kosten van de schade. When we compare these statistics to other states by the frequency per square mile, Texas ranks number 10 for the frequency of tornadoes, number 16 for fatalities, number 21 for injuries per area, and number 21 for costs per area based on data from 1950 - 1995. Als we vergelijken met deze gegevens aan andere landen door de frequentie per vierkante mijl, Texas gelederen nummer 10 voor de frequentie van tornado's, nummer 16 over het aantal verkeersslachtoffers, nummer 21 voor letsel per gebied, en nummer 21 voor de kosten per gebied gebaseerd op gegevens uit 1950 - 1995. In 1970, Texas had a population of 11,198,655 and between 1950 and 1995 Texas had 5,722 tornadoes. In 1970, Texas had een bevolking van 11.198.655 en tussen 1950 en 1995 Texas had 5.722 tornado's. . Deze rangen op nummer 1 in Texas tornado's door de overheid. The population in 1970 divided by the number of tornadoes equals 1,957. De bevolking in 1970 gedeeld door het aantal tornado's is gelijk aan 1957. This ranks Texas number 8 in the ratio of tornadoes to population. Dit gelederen Texas nummer 8 in de verhouding van tornado's de bevolking. Texas had 478 fatalities between 1950 and 1995. Texas was 478 verkeersdoden tussen 1950 en 1995. Compared to other states it ranked 1. Vergeleken met andere staten gerangschikt 1. The risk of death in any one year is 1 in 1,054,267. Het risico van overlijden in een jaar is 1 op 1.054.267. This ranks Texas as number 7 for the risk of death by tornadoes . Dit gelederen Texas als nummer 7 voor het risico van dood door tornado's. Between 1950 and 1995, Texas had 7,554 injuries involving tornadoes. Tussen 1950 en 1995, Texas had 7.554 gewonden met tornado's. This ranks Texas number 1 among the United States for injury. Dit gelederen Texas nummer 1 onder de Verenigde Staten wegens lichamelijk letsel. The risk of injury in any one year is one in 66,712. Het risico van letsel in een jaar is een op de 66.712. When we divide the population by the number of injuries, Texas ranks number 7. Wanneer we verdelen de bevolking door het aantal blessures, Texas gelederen nummer 7. The total cost of tornadoes between 1950 and 1995 was $1,986,918,400.00. De totale kosten van tornado's tussen 1950 en 1995 was $ 1,986,918,400.00. This ranks Texas number 1. Dit gelederen Texas nummer 1.