waarom zegt men 10 euro? Het is toch 1 euro en 10 euro's imv meervoud? #Durfttevragen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (5)

het is een soort rekeneenheid net al meter en kilo, maar dan voor geld. je de hoeveelheid aan en dan de eenheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens ONZE TAAL:

Wat 'een bedrag in euro' of 'een bedrag in euro's' betreft: onze voorkeur gaat uit naar de laatste variant, omdat we ook spreken van 'een bedrag in guldens, in franken, in dollars, in marken', enzovoort, en omdat direct na een voorzetsel de munteenheid doorgaans in het meervoud staat: 'omwisselen voor/tegen dollars', 'overschakelen op ponden', 'omrekenen naar roebels'.

Daarnaast hebben we het over 'een bedrag van 25 euro': als er een getal voor staat, komt er geen meervouds-s.

Alleen als het heel duidelijk om munten van 1 euro gaat, kan na een getal wel een meervoud volgen: 'Hij gaf mij drie (losse) euro's.' Een bedrag van € 15,50 wordt omschreven als 'vijftien euro en vijftig cent';
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger spraken we ook van 10 gulden,behalve als het er 11 waren. Maar het is een ingeburgerd woord,net zo als 10 kilo,
of 10 cent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je ook 2 koffie zegt, 3 brood, 5 hagelslag en 6 perenmoes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat rekeneenheden geen meervoudsvorm nodig hebben je zegt ook niet ik heb vandaag 10 kilometer(S) gelopen, of deze kist weegt 5 kilo(s) bij dergelijke rekeneenheden word de hoeveelheid aangegeven door het getal wat er voor staat de rekeneenheid zelf blijft 1
!00 Watt 230 Volt 300 PK 40 kilojoule 1800 megahertz 25 euro enzovoort .