Hoe behandel ik een gietijzeren terraskachel tegen roest? #durftevragen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.7K

Antwoorden (4)

Door heel licht in te vetten met gewone keukenolie zal het niet mer roesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Informeer eens bij een Drogisterij voor Kachelzwart.Dat is een tube met een soort creme wat je op je kachel smeert.Het werdt vroeger gebruikt voor de kolen kachels,de raampjes...

Kun je hier niet aankomen,dan zou ik de terraskachel verven met Hammerite....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je kachel het beste van tijd tot tijd met zebraline kachelpoets onderhouden.
Dit is o.a. te koop bij kachelwinkels, soms ook bij drogisterijen. Je kunt het ook online bestellen bij:
http://www.drogistdrogist.nl/merk/Zebraline?gclid=CJmjz6PS4KACFRgsDgodQEgTIg

De kachelpoets iets verdunnen met terpentine en insmeren met een kwastje. Daarna goed uitpoetsen met oude kranten. De eerste keer dat je de kachel aansteekt, walmt en stinkt het erg, het brandt dan in. Ga er dan niet te dicht bij zitten.

Opm. Met zo'n tube doe je best lang. Omdat het niet makkelijk te krijgen is, heb ik destijds gelijk meerder tubes aangeschaft. Volgens mij heb ik genoeg voor de rest van mijn leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met Hammerite verven, kun je ook nog eens van kleur veranderen en heel handig geen geschuur vooraf, gewoon de kwast erover.