Kosmos is het Russische woord voor de ruimte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het universum... Het alles...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heelal of universum in de astronomie ofwel de kosmos in de kosmologie zijn synoniemen voor alle materie en energie binnen het gehele ruimte-tijdcontinuüm waarin wij bestaan. Over het algemeen wordt aangenomen dat het heelal is ontstaan volgens de big-bangtheorie. Volgens de huidige stand van zaken van deze theorie is het heelal circa 13,7 miljard jaar geleden ontstaan.

Er valt voorts nog een onderscheid te maken tussen het zichtbare en het theoretische heelal. Het zichtbare heelal omvat dat deel van het heelal waarvan sinds het "begin der tijden" licht ons heeft kunnen bereiken. Omdat de snelheid van het licht eindig is, is ook het zichtbare heelal gemeten vanaf het "begin der tijden" eindig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kosmos was een meditatiecentrum in Amsterdam van 1965-1992. Het centrum werd een begrip in de underground- en jongerencultuur in Nederland en ver daarbuiten.
14 jaar geleden
Een ander woord voor ruimte of universum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Kosmos' komt van gelijke Griekse woord 'kosmos', dat 'orde' of 'geordend' betekent. Het is letterlijk een ruimte waarbinnen alles geordend is. Zo heb je microkosmos (klein geordend) en macrokosmos (groot geordend).

Microkosmos en macrokosmos zijn twee aspecten van een theorie ontwikkeld door de oude Griekse filosofen om de mens en zijn plaats in het heelal te beschrijven. Deze vroege denkers zagen de individuele mens als een kleine wereld (microkosmos), waarvan de samenstelling en structuur overeenkwamen met die van het heelal, of 'grote wereld' (macrokosmos). Kosmos betekende bij hen in algemene zin orde: een impliciete harmonische ordening van de onderdelen in een organisch systeem. Vergelijkingen tussen de maatschappij en de mens, evenals de samenleving en het heelal, waren varianten van deze theorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het HEEL - AL!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Google zou schrijven : of bedoelt u 'Korstmos'