Waarom hebben de meeste dieren een camouflage kleur terwijl bijna alle dieren toch geen kleur kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Dat bijna alle dieren geen kleuren kunnen zien is een wijdverspreide misvatting. Ze kunnen wel degelijk kleuren zien:

"Tijden lang dachten mensen dat dieren geen kleuren konden zien, maar dat is niet waar. Ze kunnen wel kleuren zien. Bijen kunnen het verschil zien tussen een gele en een blauwe bloem. Bijen zien geen rood. Je ziet bijen vaak bij gele bloemen niet bij rode. De Duitse professor Von Frisch heeft honderden proeven met bijen gedaan. Hij ontdekte dat ze kleuren kunnen onderscheiden en
ook dat bijen ultraviolet licht kunnen zien.

Mensapen hebben 3 soorten kegeltjes. Ze kunnen dus kleuren zien. Honden en katten kunnen kleuren niet zo goed zien. Ze zien net als een kleurenblinde. Honden zien geen verschil tussen groen, geel, oranje en rood. Ze hebben ook moeite met grijze en groene tinten. Voor mensapen is het belangrijk dat ze kunnen zien. Ze eten fruit en dan is het handig om van veraf lekkere rijpe vruchten te zien hangen.

Voor veel nachtdieren is het niet zo belangrijk dat ze kleuren zien. Ze zijn in de nacht actief.
Ze hebben bolle ogen waarmee ze meer licht kunnen opvangen. Als in het donker licht op hun ogen valt, lichten ze helemaal op. Dat zie je ook als een kat in het licht van je fietslamp kijkt. Dat oplichten van de ogen komt doordat er een reflecterende laag achter het netvlies zit. Die laag kaatst het invallende licht terug naar lichtgevoelige staafjes. Het netvlies van nachtdieren heeft ook meer staafjes. Daardoor kunnen ze in het donker beter zien.

Tandwalvissen hebben ook staafjes en kegeltjes in hun ogen. Ze kunnen ook goed kleuren zien. Dolfijnen kunnen ook goed zien. Ze kunnen blauw en groen zien. Rood en oranje zien ze minder goed. Dat is ook niet nodig, omdat na meer dan vijf meter diepte er alleen nog maar blauwe en groene tinten zijn. Veel vissen kunnen maar twee kleuren zien. Inktvissen zien alleen blauw.
Vogels zien vijf tot zeven kleuren. Eekhoorns zien alleen geel en blauw. Spinnen zien
ultraviolet en groen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zelfs al kan je alleen zwarte en witte tonen zien, kleuronderscheid kun je altijd maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om zichzelf te beschermen tegen andere dieren. Tegen gevaar bijvoorbeeld...