Is het slim om op een marktplaats 2 accounts aan te maken( zie verder uitleg)

Is het slim om op een marktplaats 2 accounts aan te maken, om met de ene producten aan te bieden, en met de ander de biedprijs te verhogen, zodat je dus meer geld krijgt voor je product.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
31.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat geen fraude dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo kan je het zien, maar je kan het ook zien als zaken doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is fraude, punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een groot bedrijf op deze manier zaken doet, komt de FIOD op bezoek. Dit is fraude. Je kunt proberen het recht te praten, maar het blijft krom.

Antwoorden (8)

waarom dat doen gewoon niet akkoord gaan met een bod
als het te laag is

Toegevoegd na 29 seconden:
gewoon een start prijs aangeven

Toegevoegd na 4 minuten:
als je je zelf gaat overbieden verkoop je niks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun je doen, maar zal weinig uithalen.

Je kunt ook gewoon een prijs vragen. Meestal krijg je toch niet meer dan het product waard is, marktplaatst stikt van de concurrentie. Of je moet een uniek exemplaar hebben, maar dan bieden mensen toch wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theoretisch is dit mogelijk,maar of het nut heeft.
Als je wat te verkopen hebt,en het valt in de smaak dan wordt er toch wel geboden.
Je hebt ook kans dat als je over een bepaalde bieder heen gaat,deze zijn bod intrekt en nooit meer wat van zich laat horen.
Ik heb het nooit gedaan,ook mede omdat het aanbod daar zo enorm groot is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je veel aanbiedt, zal het snel opvallen. Bij al jouw aangeboden producten staat dan dezelfde bieder, beetje raar.

Wat ik wel merk is dat vrienden en kennissen meebieden om de prijs op te drijven. Ik doe dat soms ook en dat werkt goed. Of het helemaal netjes is kun je over twisten, maar illegaal is het niet.
paulus811
14 jaar geleden
Dat ligt eraan wat je verkoopt, soms kan het een paar euro schelen, maar wat mij soms meer over de streep trekt is dat iemand zegt: dat wil ik er voor hebben en als je dat biedt is het van je.

Ik laat me absoluut niet verleiden door een medebieder, juist omdat ik de indruk heb dat het inderdaad soms familie of een 2e account is, dan haak ik snel af.

Iets waarbij ik helemaal afhaakt, is van die bieders met een paar cent meer, bijv ik bied € 100,00 en dan bied die € 101,00, als de verkoper dat accepteerd (dat bod dus niet weghaalt) haak ik ook af, aandbod genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat met dit idee tegen de richtlijnen in van Marktplaats door je bod zelf te verhogen. Zou Marktplaats je hierdoor blokkeren is het dus geen slimme stap.

Ik zie wel vaker dat er op advertenties door de aanbieder wordt geboden. Uiteindelijk levert dat vaak niets op omdat er dan op een gegeven moment niet meer wordt geboden.

Een andere reden waarom het niet slim is, is omdat je online geschiedenis wordt bewaard. Als handelaar is het ook belangrijk om deze geschiedenis te krijgen, want hiermee kan je ook een stukje betrouwbaarheid krijgen. Komen mensen er op een gegeven moment achter, dan krijg je hier weinig waardering voor.

Tot slot zie ik ook nog een persoonlijke reden waarom het niet slim is. Dat heeft te maken met waarden en normen. In mijn beleving mag je anderen mensen niet oplichten. Je ontneemt ze dan hun waarde (als mens) door je eigen waarden (het bod) te manipuleren.

Als je iets wilt aanbieden voor een minimaal bedrag, dan kan je dat op marktplaats ingeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gebeurt in de praktijk telkens weer, ook vrienden die ze mee laten bieden
het komt te vaak voor dat je niet de hoogste bieder bent en het produkt alsnog aangeboden krijgt, ze kijken gewoon tot hoever je wilt gaan

niet eerlijk en zou mp ook iets aan moeten doen, en om je vraag te beantwoorden niet slim, zet er dan gewoon op wat je wilt of bieden vanaf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijns inziens neigt dit naar oplichting.

Denk er trouwens aan dat eventuele kopers heel snel al je advertenties kunnen bekijken. Het zou mij opvallen als telkens dezelfde bieder over het bod heengaat en dat zou voor mij een reden zijn om al mijn biedingen in te trekken.

Verder sluit ik me aan bij eerdere antwoorders: Als je het bod te laag vind, dan accepteer je het toch gewoon niet?
Of je geeft een prijs mee wat je ervoor wilt hebben.

Succes met verkopen (en succes met je geweten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou echt gen twee accounts hoeven op marktplaats. ik stel altijd een minimum bod prijs in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1