Waarom staat er altijd Zzzzzz in een tekstballon als iemand slaapt?

Ik heb nog nooit een slapend iemand een geluid horen maken dat daar ook maar enigszins op lijkt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.7K

Het beste antwoord

Het is een Onomatopee:
Populaire term op allerhande kenniskwissen. De gevorderde stripkenner onderscheidt zich van de beginnende striplezer door feilloos een verklaring te kunnen geven. En die luidt als volgt: een onomatopee is een klanknabootsing.
Omdat een strip vooralsnog geen lees- en luisterspektakel is, al of niet met DTS of dolby surround geluid, moet een tekenaar de klank of het geluid van een ontploffing, slippende auto, dichtslaande deur, geklop op een deur of venster, uitschuiver over een bananenschil (een klassieker, meneer!), angstkreet, vuistslag of geblaf van een hond nabootsen met een combinatie van een of meerdere letters van ons alfabet. In respectievelijke volgorde van bovenstaande voorbeelden zijn dat: BOEM (of BAOEM), IIIIIIIIIIIIIIIIIII, BAM, TOK TOK TOK, TIK TIK TIK, ZWIIIIEEEEP, AAAAAAH of AAAAARGH of IIIIIIIIIII (hadden we die al niet?) of EEK als het een Suske en Wiske is, KLAP of BONK, WOEF WOEF WAOEF of WIF WIF WIF als het een keffertje betreft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zou dit niet de algemene aanduiding zijn voor het op een bepaalde manier uitademen als je slaapt. Ik zou ook niet weten hoe je dit in letters anders moet aanduiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is symbolisch bedoelt omdat je bepaalde geluiden niet in letters uit kan drukken.
Snurken kan je bijvoorbeeld niet echt in woorden uitbeelden (behalve dat je dan "snurk" of "knor" zou kunnen kiezen) maar een echt beeld van het geluid heb je dan nog niet...
Probeer bijvoorbeeld maar eens aan een doof iemand uit te leggen wat snurken is en hoe het klinkt.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lijkt mij een klanknabootsing, ook het geval met een vechtpartij in comics; zeeeng !, knaaal, zaaapppp.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alternatief antwoord: Slapen doe je (zeker wanneer je bijvoorbeeld optreden moet in een strip) pas als je werkelijk uitgeteld bent. Nu wij doorgaans niet in cijfers maar in letters onze geluiden plegen te vatten dommelen wij aan het eind van ons Latijn dus niet in met 999999 maar met Zzzzzz.