Verhuren van koophuis(bij emigratie) mag dat?

Hallo,
Weet iemand wat je moet doen, als je je koophuis wil gaan verhuren bij emigratie?
Moet je dit melden bij je hypotheekverstrekker?
Enz.?????

Karin

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Antwoorden (3)

Zolang je aan je verplichtingen voldoet zal het de hypotheekverstrekker niets uitmaken of je huis wordt verhuurd.
Je kan het beste een beheerder in de arm nemen die alles voor je regeld als je zelf in het buitenland zit. Makelaars doen deze dienstverlening en weten ook alle ins en outs. Ook in geval van onderhoud en calamiteiten.
Je huurder zal ook een aanspreekpunt willen hebben als er met het huis iets aan de hand is waarvoor de eigenaar verantwoordelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je moet toestemming hebben van je hypotheekverstrekker en het moet een tijdelijke oplossing zijn. Als je nu al zeker weet dat je permanent gaat emigreren, moet je dat in elk geval niet aangeven bij je hypotheekverstrekker Daar wordt niet mee akkoord gegaan. (volgens mij kun je dat ook nooit zeker weten zonder dat je het eerst geprobeerd hebt, dus zwendel is dit niet).
Laat je door de belastingdienst informeren over hoe en of je belasting moet betalen over je huurinkomsten (Belastingdienst buitenland, bereikbaar via de belastingtelefoon).

Verder moet je goed opletten hoe je je huis verhuurt, als je terug wil moet dat natuurlijk wel kunnen. Je kunt een huurcontract opstellen met een diplomatenclausule waardoor je terug je eigen woning in kunt. Je zult een zaakwaarnemer ter plekke nodig hebben om in geval van onderhoud of conflicten namens jou te handelen (het is erg lastig om vanuit Tjieletjappeland een rubbertje voor de stortbak van de WC te regelen en een mannetje dat dat rubbertje er in komt zetten).

Er zijn gespecialiseerde verhuurbedrijven die je huis onder hun hoede kunnen nemen tijdens jouw afwezigheid, maar daar betaal je dan wel wat voor. Het kan de moeite zijn, als je zelf geen kopzorgen wil tijdens je verblijf in het buitenland.

Je huis is het makkelijkst te verhuren als je het gemeubileerd doet. Overweeg of je je dierbare spullen ergens wil opslaan en je huurders op 't goedkope IKEA-bankstel wil laten zitten. Als je al je spullen meeneemt naar het buitenland, is het te overwegen om je huis met andere spulletjes in te richten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terzijde: denk erom, dat je dan Nederland niet metterwoon (zo heet dat nu eenmaal) verlaat en dat heeft fiscus gevolgen. Je mag bijvoorbeeld geen auto mee terugnemen bij remigratie.
Bedenk ook, dat je met een huis in de niet vrije sector ook problemen kan krijgen.
Hoopjes problemen, ik zou het je niet aanraden als het niet nodig: aanhouden, maar niet verhuren of gemeubileerd verhuren aan expats of lekker makkelijk verkopen.