Hoe kan je beter leren tekenen?

Ik ben momenteel erg slecht in tekenen, maar dat wil ik graag verbeteren omdat ik een gameontwikkklaars studie volg, en als ik later in dat beroep zit wil ik graag de personages tekenen, maar hoe verbeter ik mijn tekenen (ik teken nu als een drie jarige)

Toegevoegd na 1 minuut:
aub geen antwoorden van oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.4K

Antwoorden (13)

Je vraag herbergt het antwoord al: neem tekenles! je kan ook zelf met oefenboeken aan de slag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, zoek een goed boek, neem tekenles en helaas voor je maar oefenen (het liefst onde begeleiding) is toch het enige. Er zijn geen pillen of operaties om het "even"te kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eens naar de bieb er zijn hele leuke boeken over tekenen en hoe je het kan leren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ergens in een grijs verleden had de Teleac een cursus tekenen voor beginners. Dat was een geweldig boek. Stap voor stap met mooie plaatjes werd uitgelegd hoe je kon tekenen.

Misschien kun je dat boek op marktplaats of in een tweedehands boekwinkel nog vinden.

Ik zal even zoeken voor je...

Toegevoegd na 3 minuten:
Gevonden!!

http://link.marktplaats.nl/321573439
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt het zelf al: oefenen. Daarnaast kan je tekenles nemen, misschien wordt het wel op je school aangeboden. Daarnaast kunnen boeken helpen. Ik vond het boek: Tekenen voor Dummies wel handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tekenen is in de eerste plaats bewust en goed leren kijken.
Als ik jou vraag het NS logo uit je blote hoofd te tekenen: kun je dat dan?
Dat valt de meeste mensen vies tegen.

In de tweede plaats is het ontspannen weergeven. Probeer eens wat te tekenen, bijvoorbeeld een gezicht, zonder je potlood van het papier te halen. Door dit te doen, merk je dat lijnen die ergens niet horen toch niet storend hoeven zijn. Dit besef levert ontspanning op, dat het spontaan schetsen ten goede komt.

Werk aan een goede oog-handcoördinatie. Teken iets na, zonder naar je papier te kijken. Het zal een tijdje duren voordat je een gesloten cirkel kunt tekenen, laat staan, de omtrek van een vaas oid

Gebruik nooit een gum. Gebruik iedere "foutieve" lijn in je tekening.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te leren tekenen, moet je beginnen door goed te leren kijken, goed opletten hoe verhoudingen en vormen zijn.
Om personen te leren tekenen, zijn hele goede boekjes te koop. Daar in leer je de verhoudingen van het menselijk lichaam, dit zijn dingen die je goed kan leren.
Wat je niet zo maar even kan leren is goed tekenen.
Goed tekenen is een gave, daar ben je mee geboren.
Heb je deze gave niet, dan kan je leren en oefenen wat je wil, het zal nooit meer dan wat gekrabbel worden.
Triest voor je, maar waar, ik heb jarenlang schilder en tekenles gegeven, ik weet waar ik over praat.
Probeer iemand te vinden die wel kan tekenen, dan kan hij inschatten hoe ver je kan komen.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunst is inderdaad gevoel, zelfs spiritueel.
Je doet maar wat, zeker bij schilderen en ineens ontstaat er wat, je kan er niet eens bij na denken, je gevoel leidt je.
Als je alleen maar de techniek kent krijg je dode plaatjes.
Zonder enige emotie.
Als je iets wilt kunnen tekenen moet je weten hoe het eruit ziet. Je kunt bijvoorbeeld geen mens tekenen zonder dat je weet waar de spieren zitten.
Dus als je beter wilt leren tekenen:
Leer hoe wat je wilt tekenen werkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt iets specifieks wil leren tekenen, in jou geval de personages.. en je wil absoluut geen tekenles volgen..
Dan zou ik observeren welke soort personages je aanspreekt.. wil je naar het echte leven natekenen? vind je eerder manga mooi? of simpelere personages gebaseerd op basisvormen.. probeer inspiratie te doen door andere game ontwikkelaars te observeren.. zoals schilders inspiratie halen van kunstenaars.. Je hoeft dan niet persee identiek hetzelfde te maken, maar het kan je zeer goede ideeën geven! Dat is al erg belangrijk, in wat voor ideeën je jezelf kan terugvinden..

Ik heb tekenles en schilderles gevolgd, daarvoor wilde ik ook heel graag ver geraken zonder les.. maar uiteindelijk
bleef ik op een punt staan waarbij ik niet meer evolueerde.. uiteindleijk ben ik les gaan volgen en je leert zoveel meer omdat je iemand hebt om op terug te vallen als het even niet lukt! dat kan erg opluchtend zijn want, schilderen of tekenen kan voor veel frustraties zorgen! Het was wel zo omdat ik op mijn eigen ervaringen had op gedaan, het moeilijker was om aan te passen omdat er bij zo'n lessen bepaalde technieken aan bod komen, die je eerst onder de knie moet krijgen en die technieken leer je beter als je geen andere kennis hebt..

Ik wens je alvast veel succes!!

Toegevoegd na 2 minuten:
zoals hierboven al gezegd werd, er zijn vele boekjes dat het menselijk lichaam erg duidelijk, stap voor stap uitleggen om te tekenen..

Eerst je keuze maken ivm de stijl van je personages..

Toegevoegd na 4 minuten:
nog een laatste tip:
als je een personage-stijl hebt gevonden dat je mooi vind.. probeer het eens na te tekenen? Bij mij in het begin was het simpeler om een tekening over te tekenen dan de realiteit..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door zelfstudie, of door professionele studie, en door heel goede observatie en als je uit fantasie werkt door goede visualisatie van wat je wilt tekenen

en sommige mensen hebben gewoon totaal geen talent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The *Magical* Internet!

Er zijn honderden sites waarop je kan leren tekenen.
Er zit er ongetwijfeld eentje tussen die jou bevalt!

Ik heb precies hetzelfde probleem als jou gehad, ik doe ook een opleiding waarbij je moet kunnen tekenen.
Dus op gegeven moment ben ik het internet op gegaan en gewoon wat leuke tutorials gevolgt. Ook zijn er vaak handige en leuke tips te vinden.

In de bron heb ik een voorbeeldje geplaatst.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg het toch!

Oefening baart kunst! (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Betty Edwards heeft daar een heel goed boek voor: leer tekenen. In de engelse versie heet het drawing on the right sight of the brain. Voor mensen die kunnen tekenen, die leren er veel beter door te tekenen. Als je helemaal geen tekenervaring hebt, dan heb je het na het lezen van dit boek absoluut en kun je alleen maar beter worden. Betty legt uit hoe je je linker hersenhelft stil legt en dan gaat tekenen wat je ziet en dat is wat kunstenaars doen: ze tekenen wat ze zien en niet wat ze denken te zien. Een heel verhelderend Aha boek, Boordevol oefeningen. Er is nog een boek van haar en dat is het Workbook (niet in het nederlands verkrijgbaar) en: drawing on the artist within (leer creatief zijn). Het zijn heerlijke boeken.
Nog een tip: elke dag tekenen, tekenen, tekenen. Hoe meer en vaker je tekent, hoe beter je wordt en dan vind je ook je eigen stijl.