Waarom lees je wel over kinder mishandeling maar bijna nooit over ouder mishandeling (bejaarde) ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, ben toevallig net zo'n boek aan het lezen. +

Het beste antwoord

Een woord TABOE. Maar dit is te kort het gebeurd zeer zeker en niet alleen door familie. Ook in bejaardenhuizen is dit sering en inslag door een tekort aan personeel. kan dan ook alleen maar zeggen let op je naasten en grijp in zo gauw je mishandeling vermoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees er net een boek over +1

Andere antwoorden (5)

Daar wordt wel over geschreven. Het is ook een taboe onderwerp, maar het komt wel degelijk voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger las je ook zelden over kindermishandeling, het idee ervan was taboe. Het zelfde gaat denk ik op voor mishandeling van bejaarden; wat niet bespreekbaar is wordt niet gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je leest het misschien niet direct in nieuwsbladen, maar er wordt gelukkig wel steeds meer over geschreven. Vooral vakbladen vermelden het regelmatig.

Net als mannen mishandeling is ook dit onderwerp een groot taboe. Het komt zelden naar buiten en de gevallen waarover geschreven wordt, zijn vaak zeer schrijnend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Journalistiek en politiek:

De kranten schrijven er niet over, want het is niet interessant genoeg (gebeurt te weinig? mensen lezen het niet graag? wie weet).

Soms pikt de politiek iets op, wordt iets besproken in de kamer of kabinet, en daardoor wordt het ook opeens belangrijker. Volgens mij heeft het dan ook iets te maken met ruzies tussen de partijen, wat meestal meer emotie oproept dan het onderwerp op zich :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze nare behandeling komt pas de laatste jaren meer en meer naar buiten.
Waarschijnlijk heeft men gedacht dat het wel mee zou vallen omdat ouderen wel mondiger zouden zijn dan kinderen.
Helaas is daarom nooit veel aandacht aan deze ellende besteedt.