Iemand maakt gebruik van de voedselbank, maar weet dat deze er eigenlijk geen recht op heeft.

Ken iemand die maakt gebruik van de voedselbank, de kinderen worden heel erg goed onderhouden door opa en oma, kleding, leuke dingen, uitjes.
Moeder werkt maar staat niet op de loonlijst. En het geld (behoorlijk veel) wat er per maand binnenkomt wordt niet opgegeven. (is in vertrouwen verteld, maar heb er op dat moment even niets over willen zeggen).

Moet ik met haar gaan praten omdat dit gewoon niet klopt, of gewoon denken ik gun het haar. (vriendschap)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Het beste antwoord

Enerzijds denk ik, wie zijn wij om te oordelen? Zoals Joep Schrijver zeg:"wie zijn handen nooit vuil heeft gemaakt, heeft ook niet geleefd".

Anderzijds denk ik ook, vrienden zijn er ook voor om je soms feedback te geven over je gedrag. Je hoeft niet meteen vingers beginnen te wijzen.. je kan er voor kiezen om dit onderwerp voorzichtig nog eens aan te kaarten. Door eerst op onderzoek uit te gaan, om te kijken hoe zij reageert wanneer je al lichtelijk begint over jou mening m.b.t. haar gedrag..

Wanneer zij open staat voor jou mening.. kun je het denk ik toch het beste uitspreken, want het is niet de bedoeling dat zoiets tussen jullie in komt te staan. Je kan vragen naar de beweegredenen. Je hoeft ook niet meteen je oordeel te geven.

Persoonlijk vind ik dat bepaalde zaken gewoon echt niet kunnen. Ik vind wel dat je eerst moet weten wat de motivatie is, voordat je er eventueel op door gaat.
Ergens zijn er grenzen.. en ik vind dat wanneer een vriend(in) grensoverschrijdende activiteiten onderneemt, waar ik niet achter kan staan, zeker een reden om mijn vriendschap eens goed onder de loep te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze heeft het eerst echt nodig gehad maar nu gaat het weer beter. Maar is het ook makkelijk. Om wat extra's te krijgen.
Moeilijk zulke dingen je gunt een ander echt wel wat, maar moet er zelf ook hard voor werken. Maar het is het idee dat ze het nu bewust doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las je reactie nog even over het stuk, waarin de kinderen van haar ook geregeld bij jullie over de vloer komen. Jij zegt:" hier krijgen ze de aandacht die ze verdienen." Krijgen zij die aandacht dan niet bij haar? Voel jij je verantwoordelijk of aangetrokken tot het 'lot' van deze kinderen? Je zegt daarop volgend; wanneer ik erover begin".." dan raak ik hun ook kwijt.. Is het dan niet meer de angst om jullie vriendschap kwijt te raken? Waardoor heb je het idee gekregen dat het eventueel niet bespreekbaar is of dat het jullie vriendschap kost? Natuurlijk moet iedereen zijn eigen leven leven.. maar je moet toch nog wel iets in een vriendschap kunnen zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze is vreselijk complexed met heel veel dingen, kinderen wegsturen en weer terughalen. leven om er zelf beter van te woren of genot vinden in verschillende middelen. Kan er echt vreselijk veel over schrijven. Het is het beste vriendje van mijn zoon. Krijgt bij ons veel aandacht en eet vaak mee. Nu is het zover dat de kinderbescherming de kinderen weg gaat halen bij haar, en als het goed is gaan de kinderen naar opa en oma. Dan wordt het anders. Gelukkig maar ook zeer triest.
Vaak is een vraag moeilijk volledig te stellen omdat er in dit geval een heel lang verhaal vooraf gaat. Ze neemt voor de kinderen geen verantwoordelijkheid.
Het mes snijdt aan 2 kanten de kinderen en het bewust belazeren van de voedselbank.
n.a.v. de vele reacties denk ik dat ik het maar zo laat bij haar want anders zijn de kinderen de dupe en krijgen dus minder eten als het van de voedselbank ook nog wel zal vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sprak mij erg aan. En zeker over de grenzen en de vriendschap onder de loep nemen.

Andere antwoorden (7)

De voedselbank gaat uit van officiële gegevens die aangeleverd worden. Daar wordt een redelijke berekening voor gemaakt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Naast inkomsten wordt ook naar bankmutaties gekeken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of je blij moet zijn met eten van de voedselbank is vraag twee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bankmutaties zijn er niet want ze staat niet op de loonlijst, je snapt wel wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is nogal een verschil in voedselbanken, niet alleen wat het eten betreft, maar ook bij de beoordelingen.
Hier hebben ze sinds kort een soort winkel, mensen krijgen een pasje met elke maand een bedrag erop afhankelijk van het aantal personen en kunnen dan kopen in de winkel waar alles erg goedkoop is.
Maar er zijn ook voedselbanken waar je zes zakken sla meekrijgt die binnen 2 dagen op moeten zijn.
Je vriendschap loopt een risico als je dit aankaart, maar als je het niet doet zal het ook een onprettig gevoel blijven geven en ik denk uiteindelijk toch de vriendschap niet ten goede komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijke situatie, mijn eerste reactie is, gaan praten, want ze maakt misbruik van de situatie. Het geld wat opa en oma inbrengen vind ik niet zo van belang, maar een inkomen hebben waar je goed van kan leven en dan nóg bij de voedselbank aankloppen, dat gaat voor mij een beetje te ver.
Al moet ik zeggen dat ze vast de enige niet zal zijn.
Het hang erg af van jouw relatie tot die persoon of je er wel of niet wat mee moet doen. Daar kan ik niets zinnigs over zeggen.
Maar omdat je er blijkbaar toch mee in je hoofd zit, anders zou je de vraag niet stellen, zou ik er toch eens over beginnen, niet verwijtend maar uit interesse vragen wat haar naar de voedselbank doet gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze heeft het in het begin inderdaad zwaar gehad en heeft er ook gebruik van moeten maken, maar nu ze al heel lang een baantje heeft (dus niet op de loonlijst) je snapt het wel blijft ze er toch gebruik van maken. Ze zorgt er ook voor dat er geen cent extra op haar bankrekening komt voor controle.
Dus inderdaad bewust de kluit belazeren.
De kinderen zitten er tussen want die komen erg vaak bij ons, en krijgen hier de aandacht die ze nodig hebben. Praat ik er over dan is dat ook over vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach Bailey heeft helemaal gelijk, zie hieronder.......
Ik zou me er ook ongemakkelijk bij voelen maar juist vanwege de vriendschap en de kinderen.......
Ik zal je hier een typisch bailey antwoord op geven .... Leven en laten leven. De voedselbank moet ook wel eens weggooien word ondertussen zwaar gesponsord en heeft vele inkomsten. Buiten het feit dat het voor jou onterecht voelt word jij er persoonlijk niet door benaadeelt. Dus laat lekker gaan. Last het je vriendschap niet verstoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leven en laten leven, wijze en mooie woorden. Daarom heb ik er toen ook niet gelijk van wat gezegd. (ik was op dat moment ook verstandig vond ik) Maar het voelt niet goed als iemand bewust de boel gaat belazeren.
Laat haar dit gelukje... Zij moet er zelf mee uitkomen, laat haar dit voordeeltje, want er wordt niemand benadeeld... Als het haar gelukkig maakt, laat haar... En zeg tegen haar dat je het weet en dat je het haar gunt... zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie wijze woorden. Dank je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idem +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen gaat het niet op. Ze kan wel iemand tekort doen. Er zijn wachtlijsten, ook voor voedselbanken: DEN HAAG - Honderden gezinnen in het land die voedselondersteuning nodig hebben, staan noodgedwongen op de wachtlijst, omdat de Nederlandse Voedselbanken de vraag niet meer aankunnen. Volgens Dick Vos van de Voedselbank Haaglanden staan er alleen in de Haagse regio al zo’n 200 gezinnen die dringend hulp behoeven op de wachtlijst. http://www.niburu.nl/index.php?articleID=14978
Zou best kunnen dat jou vriendin zich tegenover jou schaamt om te zeggen hoeveel zij werkelijk aan schulden heeft, en misschien wel moet aflossen elke maand....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zegt wel iets over haar mentaliteit vind ik.
Maar dan nog kan je niet in haar portemonnee kijken.
Ik zou het laten ,mensen die misbruik maken van situaties zakken toch eens door de mand.
Ik begrijp dat je het gevoel hebt dat het niet klopt.
Als ze niet aan jou vraagt wat jij er van vindt zou ik geen mening geven. Zodra ze het wel vraagt zou je wel kunnen zeggen dat je het er niet mee eens bent.