Kijk eens op onderstaande link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel gezegd:

Wolken raken statisch geladen. Doordat verschillende wolken partijen verschillende ladingen hebben, kabn het gebeuren dat er energie van de ene wolk naar de ander, of naar de grond overslaat. Dit noemen we bliksem.

De bliksem zorgt voor een snel uitzetten en weer inkrimpen van de lucht waar het doorheen slaat. Dat produceert geluid, wat we de donder noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe ontstaat onweer?

Voor onweer heb je een bepaalde wolk nodig, een stapelwolk. Ze kunnen kilometers hoog worden. In zo’n onweerswolk stroomt de lucht krachtig op en neer, met snelheden tot 100 kilometer per uur. Warme lucht stijgt snel op en koelt af. Hierdoor verandert de waterdamp in deze lucht in druppels water of, nog kouder, in hagelstenen. Voor onweer is méér nodig dan alleen zo’n goedgevulde wolk. Er moet ook elektriciteit in de lucht zijn. In een stapelwolk is veel energie aanwezig omdat de lucht in zo’n wolk zo snel beweegt. De deeltjes in zo’n wolk, de druppels en de hagelstenen, worden elektrisch geladen. Sommige deeltjes positief andere negatief. Ze krijgen een + (plus) of – (min), net zoals je op batterijen ziet staan. In de wolk zitten de verschillende deeltjes niet bij elkaar. De positieve deeltjes zitten boven in de wolk en de negatieve deeltjes onder in de wolk.Naar mate de positieve en negatieve ladingen in een wolk sterker worden, trekken ze naar elkaar toe. Ten slotte komt de opgewekte energie vrij in de vorm van een bliksemflits tussen de twee ladingen. Ook de lucht en de grond bevatten ladingen, zodat de bliksem vanuit de wolken naar de lucht of de grond kan springen. De bliksem verwarmt de lucht, die daarna met grote snelheid uitzet, waaronder het geluid ontstaat dat wij de donder noemen. De donder en de bliksem vinden gelijktijdig plaats. Maar we zien de bliksem vóór we de donder horen, omdat licht sneller is dan geluid. Als je wilt weten hoeveel kilometer het onweer bij je vandaan is, tel je de seconden tussen de bliksem en de donder. Dat getal deel je dan door drie. Dan heb je het aantal kilometers die het onweer nog verwijderd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als er wolken langs elkaar schuiven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor onweer heb je allereerst een bepaalde wolk nodig. Deze wolk heet een stapelwolk. In deze wolk stroomt de lucht krachtig op en neer, met een snelheid van wel 100 km per uur. De warme lucht stijgt en koelt snel af. Hierdoor verandert de waterdamp in deze lucht in druppels of nog kouder, in hagelstenen. Maar voor onweer is meer nodig dan een goed gevulde wolk. Er moet ook elektriciteit in de lucht zijn. Meestal is die er wel, maar merk je er niets van. Soms is er heel veel elektriciteit in de lucht, bijvoorbeeld in zo’n stapelwolk, waarin de lucht zo snel beweegt. De druppels en de hagelstenen worden elektrisch geladen. Sommige worden positief geladen en anderen negatief geladen. Ze krijgen een plus of een min. Je kunt het met een batterij vergelijken.