Tja, omdat koper een reactie aangaat met zuurstof wordt kopercarbonaat gevormd en dat is groen. ijzer gaat een reactie met zuurstof aan en het geoxideerde product is rood. Roest is een reactie met zuurstof.

De kleur heeft te maken met de weerkaatsing (en filtering) van licht. Bij een groene kleur worden groene deeltjes opgenomen en de andere kleuren geabsorbeerd en neem je een groene kleur waar.

Toegevoegd na 1 dag:
NB. Het opnemen van groene lichtdeeltjes slaat bij nader inzien echt nergens op. Licht heeft welliswaar te maken met het terugkaatsen van electromagnetische straling, maar in onderstaande link wordt het precies uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste alinea klopt niet helemaal. Niet alle golflengtes uit het kleurspectrum worden teruggekaatst. De golflengtes die wel teruggekaatst worden vormen samen de kleur groen. (blauw+geel). Verder is het een net antwoord denk ik zo. "+0,5" ;0)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vooruit, een beter betoog over kleur staat hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleur

Andere antwoorden (1)

Bij oxidatie (roesten het dat bij ijzer) ontstaat een nieuwe chemische stof, die niet meer de eigenschappen heeft van de oorspronkelijke stof. En bij die eigenschappen hoort ook een kleur.