onder hoeveel graden gaan schimmels dood

gewoon even leuk om te weten

Toegevoegd na 5 minuten:
laten we het houden op schimmels in een broodtrommel als je die 3 weken laat liggen met brood erin en deksel dicht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
14.9K

Het beste antwoord

Dat is lastig te beantwoorden. Het is dezelfde vraag als 'Onder welke temperatuur gaan planten dood?'. Als ik jou die zou stellen ze je meteen zeggen: Welke planten. En zo is het met schimmels ook:

De meeste schimmels hebben een optimale stofwisseling bij temperaturen tussen 5 en 40 graden Celsius. Thermofiele schimmels zijn bij hogere temperaturen actief, psychrofiele schimmels bij hele lage temperaturen, tot enkele graden onder nul.

Hierbij hebben we het over actief zijn. De schimmels zelf kunnen nog lagere temperaturen overleven, alleen staat alles dan min of meer stil, zoals onze planten in de winter ook in rust gaan.